Toon zoekbalkToon menu

'Wie actief is, blijft jong van geest' De gevolgen van Covid-19 op sport en bewegen voor jong en oud

Of je nu sport om fit te blijven, zoals Tonny Brouwer (78) of van bewegen je beroep hebt gemaakt zoals Rianne Raijmann (22) … Toen Covid-19 uitbrak was het allemaal afgelopen. Alle sportscholen gingen dicht en alle wedstrijden werden afgelast. Tonny en Rianne moesten op zoek naar alternatieven. Hoe hebben ze dat aangepakt?
‘Sport betekent veel voor mij,’ zegt Rianne. ‘Ik heb de opleiding Sportkunde aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen gedaan, een opleiding voor sport en bewegen in de breedste zin. Ik ben net afgestudeerd.
 
In mijn jeugd deed ik drie sporten tegelijk. Tennis, voetbal en dansen. Achteraf is dat de basis geweest voor mijn keuze voor de opleiding Sportkunde. Voordat corona uitbrak voetbalde ik bij Union in Nijmegen. Ik deed twee trainingen per week en soms een wedstrijd op zondag. Daarnaast wandelde en tenniste ik met mijn moeder. En op school sportte ik natuurlijk veel. Er waren veel praktijklessen.’
 
‘Ik was ook actief,’ vertelt Tonny. ‘Ik ging drie of vier keer per week naar de sportschool voor cardiotraining; fietsen, lopen op de loopband, roeien en gewichtheffen. Daarnaast zwom ik twee keer per week en fietste ik naar de Voedselbank waar ik vrijwilliger was. Bewegen betekent voor mij lekker bezig zijn en mensen ontmoeten. Het hoeven geen vrienden te zijn. Een beetje gezelligheid is al genoeg.’

En toen brak Covid-19 uit …

‘Tijdens corona gingen de sportschool en het zwembad dicht,’ zegt Tonny. ‘Mijn man werd opgenomen in een verzorgingshuis, zeven kilometer verderop. Daar ging ik op de fiets naar toe. Zo kwam ik nog aan wat beweging. Het voelde wel heel eenzaam. Ik fietste altijd alleen. Vanwege corona kreeg ik ook weinig bezoek van vriendinnen. Eigenlijk was er nauwelijks een alternatief om te bewegen.’
 
‘Voor mij veranderde ook veel,’ zegt Rianne. ‘Ik mocht niet meer voetballen. Omdat ik het druk had met mijn studie, ben ik maar helemaal gestopt. Door mijn opleiding weet ik hoe belangrijk sport en bewegen is, maar ik merkte dat ik lui werd. Ik zat veel achter mijn laptop. Alle lessen waren immers online. Op school loop je van lokaal naar lokaal. Nu zat ik de hele dag op mijn billen. Ik had weinig energie meer om te sporten. In het begin probeerde ik twee keer per week te wandelen. Dat verslapte omdat ik moest afstuderen. Eigenlijk heb ik een jaar lang weinig gesport.’

En nu? Nu er weer veel meer mag op het gebied van sport en bewegen?

‘De sportschool heb ik opgezegd,’ zegt Tonny. ‘Ik voelde me er niet meer thuis. Dat heeft met mijn leeftijd te maken. Er zijn vooral jongeren. Die houden weinig rekening met ouderen. Soms waren ze zelfs aan het treiteren en de directie trad niet op. Voor het geld dat ik aan de sportschool kwijt was, kan ik twee keer per week zwemmen. Zo probeer ik nu mijn conditie weer op peil te krijgen. Ik merk dat ik vooruitga. Voor corona zwom ik twintig banen, nu zit ik weer op vijftien. Verder ga ik elke dag te voet of op de fiets naar mijn man in het verzorgingshuis.’
 
‘Ik begon het sporten te missen,’ zegt Rianne. ‘Vooral een teamsport. Dus toen de regels iets soepeler werden, ben ik weer gaan voetballen. Nu speel ik bij Wamel, op een iets lager niveau, vooral voor de gezelligheid. We trainen twee keer per week en sinds kort is de competitie weer begonnen.’

Sport en bewegen op leeftijd

‘Wie actief is, blijft jong van geest,’ zegt Tonny. ‘Dat houdt je alert en flexibel. Zo heb ik zelf draadloos internet aangelegd. Dat had ik vroeger nooit gedaan. Ik dacht: ik probeer het gewoon en het is gelukt. Vanwege mijn leeftijd heb ik wel de sportschool opgegeven en mijn vrijwilligerswerk bij de Voedselbank. Dat is sinds mijn recente verhuizing te ver om te fietsen. Ik zoek nog ander vrijwilligerswerk. En ik blijf natuurlijk lekker zwemmen, fietsen en ik maak het huis schoon.’

‘Sporten is voor ouderen anders dan voor jongeren,’ zegt Rianne. ‘Bij ouderen gaat alles wat langzamer. Hun motoriek gaat vaak achteruit en ze hebben soms last van pijntjes. Dat kan een belemmering zijn. De beleving van sporten en bewegen is hetzelfde denk ik. Voor ouderen speelt ook de sociale interactie mee. Ze voelen zich niet alleen fitter en vitaler. Een teamsport kan ook eenzaamheid tegengaan. Ik denk dat ik niet meer voetbal als ik oud ben, want het is een intensieve sport. Maar misschien ga ik dan aan walking voetbal doen. Ik zal altijd op zoek gaan naar manieren om te sporten.’

Tips

‘Ik adviseer sportscholen om programma’s voor ouderen te ontwikkelen,’ zegt Tonny. ‘Ik ging vijftien jaar lang naar de sportschool, maar op een gegeven moment voelde ik me er niet meer thuis. Ik zou graag sporten in clubverband. Dan heb je ook leuke ontmoetingen. Behalve dat je fit blijft, gaat het ook eenzaamheid tegen.
 
Mijn tip voor andere ouderen is: laat je helpen. Ik roeide verkeerd. Daardoor kreeg ik last van mijn schouder. Een langslopende fysiotherapeut in de sportschool heeft me daarop gewezen. Daarna deed ik het anders en dat voelde meteen beter. Voor jongeren heb ik ook een tip. Kijk niet op ouderen neer. Jullie worden ook ouder en misschien loop je dan ook tegen handicaps aan.’
 
‘Ik sluit me daarbij aan,’ zegt Rianne. ‘Ouderen moeten een sportmaatje hebben om elkaar te motiveren. Dat gaat ook eenzaamheid tegen. Voor sportscholen is dat maatwerk. Het begint met een analyse. Wat wil en wat kan iemand? Daar moet je iemand bij zoeken. En begin rustig. Als mensen eenmaal gestart zijn, kun je het sporten langzaam opbouwen. Het is voor ouderen én jongeren belangrijk om te bewegen.’


Tekst: Jolanda Horsten

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.beteroud.nl]





Cookies op de website van Beter Oud

Beter Oud gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer