Toon zoekbalkToon menu

Vitaal en zelfstandig

Iedereen wil graag vitaal ouder worden en zo lang mogelijk zelfstandig blijven wonen, in welke woonvorm dan ook. Er zijn veel manieren om vitaal en zelfstandig te blijven. Een gezonde en actieve leefstijl levert hieraan een belangrijke bijdrage.

 

Wat is vitaliteit?

Bij vitaliteit  (letterlijk ‘levenskracht’) staan drie begrippen centraal:

  • Energie, hierbij gaat het over jezelf ‘energiek voelen’.
  • Motivatie, hier draait het om het stellen van doelen in je leven, en om moeite doen die te halen.
  • Veerkracht, dit is de persoonlijke kracht om met de dagelijkse ups en downs om te gaan.

Een vitaal persoon heeft dus de kracht, wil en het vermogen om op een positieve manier zijn leven in te richten. 

 

Bepalende factoren voor vitaliteit

De mate waarin iemand meer of minder vitaal is, hangt van diverse factoren af. Zo blijkt uit onderzoek dat een persoon vitaler is naarmate hij meer invloed heeft op regie op zijn eigen leven. Bewegen speelt ook een rol bij de mate van vitaliteit. Verder bepalen voeding en slaap in hoeverre een persoon vitaal is. De omgeving van het individu blijkt ook invloed te hebben: niet alleen de sociale omgeving, maar ook de werk, woon-  en recreatieomgeving.

 

Vitaal en zelfstandig door sport en bewegen

Vitaliteit heeft een grote invloed op je zelfstandigheid. Door fit & vitaal te blijven blijf je  langer zelfredzaam waardoor je je eigen regie langer in de hand houdt. Bijvoorbeeld door sterke spieren te houden kun je langer mobiel blijven, de huishoudelijke taken en persoonlijke verzorging (langer) zelfstandig blijven doen, de activiteiten die je graag doet kunt blijven doen. Op de pagina Sport en bewegen lees je wat de meerwaarde is van beweging en hoe je aan de slag kunt gaan met bewegen. 

 

Vitaal en zelfstandig door kunst en cultuur

Kunst en cultuur stimuleert. Op de pagina Kunst en cultuur lees je meer over de kracht van kunst en cultuur voor ouderen.

 

Blijf vitaal in coronatijd

In deze tijd waarin alles om gezondheid draait, is het belangrijk om te blijven bewegen. Dat is lastig, zeker nu veel activiteiten in groepsverband zijn gestopt. Uit recent onderzoek is al gebleken dat we minder bewegen door corona. Hoe kun je meer bewegen?  
Als professional kun je mensen ondersteunen bij het in beweging komen. Op #beweegthuis vind je alle informatie en producten om beweging te stimuleren. Via de Rijksoverheid blijft u op de hoogte van de corona-maatregelen.

Tools

Beweegcirkel voor beweegstimulering
Beweegcirkel voor beweegstimulering

Beweegcirkel voor beweegstimulering

Stimuleer jij anderen om meer te bewegen? Gebruik de Beweegcirkel en help anderen stapsgewijs naar meer beweging in hun dag.

Bekijk de 5 stappen
Factsheet gezond leven
Factsheet gezond leven

Factsheet gezond leven

Dit online themadossier biedt o.a. inspiratie om lokaal beleid te ontwikkelen voor de preventieve zorg voor ouderen.

Bekijk de factsheet

Projecten

Bewegen naar elkaar - beweegprojecten voor ouderen
Bewegen naar elkaar - beweegprojecten voor ouderen

Bewegen naar elkaar - beweegprojecten voor ouderen

Lees hier de tips en ervaringen van verschillende gemeenten met beweegprojecten voor ouderen.

Bekijk de tips
Beweegprogramma Sociaal Vitaal
Beweegprogramma Sociaal Vitaal

Beweegprogramma Sociaal Vitaal

Sociaal Vitaal is er voor eenzame ouderen en voor mensen die weinig veerkracht hebben om te kunnen omgaan met veroudering.

Lees meer over dit project
GALM stimuleert lichaamsbeweging bij ouderen

GALM stimuleert lichaamsbeweging bij ouderen

Het Groninger Actief Leven Model (GALM) stimuleert ouderen om meer te bewegen.

Lees meer over dit project
GRIP&GLANS: meer eigen regie en welbevinden

GRIP&GLANS: meer eigen regie en welbevinden

De GRIP&GLANS-cursussen helpen 55-plussers om meer 'GRIP' (eigen regie) en 'GLANS' (welbevinden) te ervaren.

Lees meer over dit project
DELFGOUD: Kwaliteit van leven

DELFGOUD: Kwaliteit van leven

DELFGOUD bevordert de kwaliteit van leven van zelfstandig wonende 70-plussers in achterstandwijken.

Lees meer over dit project
Functionele Training voor meer zelfredzaamheid

Functionele Training voor meer zelfredzaamheid

Veel ouderen hebben problemen met dagelijkse activiteiten, zoals traplopen, opstaan en boodschappen doen.

Lees meer over dit project
Gewrichtspijn bij ouderen

Gewrichtspijn bij ouderen

Bijna de helft van alle ouderen van 65 jaar en ouder heeft dagelijks last van gewrichtspijn.

Lees meer over dit project

Cookies op de website van Beter Oud

Beter Oud gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer