Een voorbeeld uit de praktijk: Een mevrouw van 86, geboren in Marokko is opgenomen in een Haags verpleeghuis vanwege haar dementie. Mevrouw spreekt geen Nederlands en haar enige in Nederland wonende dochter heeft een drukke baan en kan niet elke dag langs komen. Omdat mevrouw zich niet verstaanbaar kan maken en de wereld om haar heen niet meer snapt, wordt ze snel boos. Ze wil niet dat zorgverleners haar aanraken, is snel van slag, en slaat letterlijk om zich heen. De zorgverleners vinden haar maar lastig en ervaren iedere dag weer problemen met haar.
Bij deze mevrouw is het niet kunnen spreken van de taal een probleem. Maar er kunnen bijvoorbeeld ook andere normen en waarden meespelen. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat zij niet aangeraakt wil worden door mannelijke zorgverleners. Cultuursensitief werken betekent oplettend zijn voor dit soort signalen.
Wat hebben zorgverleners nodig?
Ondanks de goede bedoelingen van de zorgverleners, kunnen er toch misverstanden ontstaan door verschillende normen en waarden. Om hier iets aan te doen, is BeterOud-partner Vilans het project Cultuursensitieve Zorg gestart. Centrale vraag daarbij is: wat hebben zorgprofessionals nodig in het kunnen leveren van goede cultuursensitieve zorg? Kortom: waar loop jij tegenaan in de praktijk?
Meer informatie