Naar hoofdinhoud

Valrisico verlagen? Blijf in beweging!

Dansen houdt het lijf soepel en de botten sterk, ook van ouderen, én dat kan bijdragen aan het verlagen van het valrisico. Daarom ontwikkelt Sportief Plus dansactiviteiten om ouderen in beweging te krijgen -én te houden.

Rachel Zonderop is projectmanager bij Sportief Plus, een organisatie die als doel heeft om alle senioren in Zuid-Holland fit en vitaal te krijgen. ‘Het is belangrijk om mensen die niet snel meedoen aan beweegactiviteiten, te activeren,’ vertelt ze. ‘Samen bewegen is goed voor het lijf, maar draagt ook bij aan een rijker sociaal leven. En het werkt. We zien dat deelnemers onze bijeenkomsten met een big smile verlaten, omdat ze samen hebben genoten van een beweegactiviteit.’

HipHop Granny’s

Een van die activiteiten zijn de HipHop Granny’s, een dansgroep van 60-plussers die nieuwe moves leren op hiphop-muziek. Al zes jaar lang werken deze ouderen wekelijks aan hun kracht, balans en coördinatie onder begeleiding van een beweegcoach. ‘Het is laagdrempelig en superuitdagend,’ vertelt Zonderop. ‘Een deel van hen treedt zelfs regelmatig op. Elke les sluiten we af met een kopje koffie of thee. Zo is het een hechte groep geworden.’

Swingo

Een andere activiteit om ouderen te laten bewegen is Swingo, een combinatie van dans en bingo. ‘Deelnemers luisteren naar muziekfragmenten van vroeger. Wie het liedje herkent, kruist dat aan op een swingokaart. Bij een volle kaart roep je Swingo. Je ziet dat deelnemers lekker meedansen en zingen. Zo krijgen we zelfs de minder vitale en fitte senioren uit hun stoel.’ Swingo is een programma van twaalf weken en vindt plaats in buurthuizen of zorginstellingen.

Week van de valpreventie

‘Naarmate mensen ouder worden, worden hun spieren, pezen en botten slapper. Dat vergroot de kans op vallen en breuken. Herstel duurt vaak lang, wat lichamelijk vervelend is, maar ook voor je sociale leven. Daarom lanceren we in de Week van de Valpreventie - 3 tot en met 9 oktober - drie valpreventiecursussen binnen de gemeenten Rijswijk, Westland en Den Haag, op twintig maatschappelijke locaties. Deze cursussen zijn bedoeld voor zelfstandig wonende ouderen, maar ook mensen die in een zorginstelling wonen mogen meedoen. De cursussen vinden plaats op sportlocaties, zoals een voetbalclub of een buurtcentrum. Mensen leren in twaalf weken hoe ze het risico op vallen verkleinen. Denk aan het versterken van spieren, het verbeteren van balans en aan aanpassingen in huis. Daarnaast krijgen ze een boek vol informatie. Behalve dat dit bijdraagt aan een soepel en sterk lichaam, worden mensen er ook blij van. En dat is net zo belangrijk.’

Samenwerken

‘We kunnen onze programma’s niet alleen doen. Daarom leggen we lijntjes met lokale zorg- en welzijnsorganisaties en met sportaanbieders. Onze aanpak is informeel. Vaak bel ik of ik langs mag komen. Dan peil ik de behoeften van de locatie of de senioren. Daar stemmen wij ons aanbod op af.’

Communicatie

‘Ouderen bereiken is lastig. We sturen persberichten naar lokale kranten en we sturen elke maand een nieuwsbrief naar ons netwerk. Ook zetten we Facebook in. Maar niet alle ouderen zijn online bereikbaar. Daarom geven we vaak een flyer bij mensen thuis af. Daarnaast organiseren we vitaliteitsdagen voor senioren. Hier krijgen ouderen informatie over sport, voeding, gezondheid en welzijn. En ze kunnen hun uithoudingsvermogen, kracht, balans, bloeddruk en geheugen laten testen. Zo krijgen ze inzicht in hun gezondheid. Om ouderen te bereiken werken we ook samen met lokale buurtcentra en maatschappelijke organisaties. Zij hebben vaak goed contact met ouderen. Ik bel hen en vraag of ik iets mag vertellen over onze activiteiten. Zo komen we aan nieuwe deelnemers, een mooie manier om mensen te enthousiasmeren.’

Tips

‘Mijn belangrijkste tip voor partijen die ouderen willen laten bewegen is: ga in gesprek met je doelgroep en achterhaal wat ze echt willen. Houd het simpel. Organiseer bijvoorbeeld een avond om te sparren. Daarna kun je een activiteit ontwikkelen en organiseren. Ook belangrijk: begin met een pilot en kijk of het werkt. Dat hebben we met Swingo ook gedaan. Pas de derde keer liep dat goed. Zo kun je je continu verbeteren. Tot slot: ga in gesprek met de gemeente. Wat zijn de belangen? Wat is de focus? Kijk of je daarop in kunt spelen.’

Lees meer over Sportief Plus, de Granny Hiphop Crew en de Week van de Valpreventie. Heb je een vraag of idee over kunst en ouderen? Mail dan met ingridsmit@lkca.nl of angelavandijk@lkca.nl van het LKCA. Zij hebben veel informatie en denken graag met je mee.

Deel via