Naar hoofdinhoud Naar footer

De dagopvang is gesloten en de thuiszorg komt veel minder vaak: wat nu?

Dit is iets wat veel ouderen overkomt tijdens de coronacrisis. KBO-PCOB en NOOM stelden een telefoonlijn open voor vragen. Lees mee met de verhalen.

'Sinds vier jaar ben ik mantelzorger voor mijn man, die na een CVA deels verlamd is geraakt. Door de coronacrisis is de dagopvang, waar hij twee keer per week naar toe gaat, gesloten. En om het aantal contactmoment te beperken, komt de thuiszorg veel minder vaak. Het valt me best heel zwaar. Wat kan ik doen?'

Infolijn voor ouderen

Het is een van de vele, soms schrijnende verhalen die seniorenorganisaties KBO-PCOB en NOOM dagelijks horen via de in medio maart geopende Ouderen Infolijn. Bij deze lijn kunnen ouderen en hun naasten terecht met hun vragen en zorgen over het coronavirus en de gevolgen daarvan, en voor een luisterend oor of een praatje. Medewerkers van de infolijn helpen hen met praktisch advies, geven signalen door (bijvoorbeeld aan het ministerie van Volksgezondheid of een verzekeraar), verwijzen door of maken een praatje.

Ouderen met een migratie-achtergrond

Manon Vanderkaa, directeur van KBO-PCOB: “Het is mooi dat we mensen zo kunnen helpen of doorverwijzen. En in deze tijd van het coronavirus, waarin senioren een risicogroep vormen, is het van belang dat alle ouderen in Nederland laagdrempelig de informatie krijgen die ze nodig hebben of hun vragen kunnen stellen. Daarom werken we ook samen met Netwerk van Organisaties van Oudere Migranten (NOOM). Ouderen met een migratie-achtergrond kunnen met dank aan tal van vrijwilligers - indien gewenst in de eigen taal – te woord gestaan worden door een vrijwilliger die zelf een Caribische, Chinese, Italiaanse, Marokkaanse, Molukse, Portugese/Kaapverdische, Spaanse, Surinaamse of Turkse achtergrond heeft.

Voor hen waren voorlichtingsbijeenkomsten vaak de enige manier om geïnformeerd te worden. En die zijn nu juist weggevallen. We krijgen dan ook veel positieve reacties op dit initiatief. Zo melden ook vrijwilligers met een migratie-achtergrond zich om de lijn te bemensen, te vertalen of wat dan ook te doen voor de ouderen. En ook hulpverleners zijn blij dat ze oudere migranten hierop kunnen wijzen. Het mooiste is natuurlijk om te zien dat migrantenouderen zelf de Infolijn weten te vinden en ons opbellen.

Meldpunt Thuiszorg

Dat de Ouderen Infolijn in een behoefte voorziet, werd al snel duidelijk. Manon Vanderkaa: 'Er komen dagelijks honderden telefoontjes binnen van leden en niet-leden. Veel meldingen gaan over de thuiszorg. We hebben daarom ook een apart Meldpunt Thuiszorg geopend. Korte lijnen met het ministerie van VWS en de Inspectie Gezondheidzorg en Jeugd zorgen ervoor dat we signalen die via het Meldpunt binnenkomen snel kunnen doorgeven, zodat knelpunten waar mogelijk opgelost kunnen worden'.

Luisterend oor belangrijk

Minstens zo belangrijk, zo merkt Vanderkaa op, is het luisterend oor. 'Deze crisis vraagt ontzettend veel van ons. Veel van het vertrouwde valt weg. Ouderen kunnen geen bezoek meer ontvangen, veel (verenigings)activiteiten liggen stil. Eenzaamheid ligt dan op de loer. Wij bieden, ook in dat soort situaties, een luisterend oor'.

Bereikbaarheid Ouderen Infolijn

  • De Ouderen Infolijn en het Meldpunt Thuiszorg zijn bereikbaar via 030-3 400 600 
  • Je kunt bellen op maandag tot en met vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur

Deel deze pagina via: