Toon zoekbalkToon menu

ProMuscle in de Praktijk: voeding en krachttraining

Als je ouder wordt nemen je spiermassa en spierkracht af. Dat kan uiteindelijk leiden tot beperkingen in alledaagse handelingen zoals traplopen, opstaan uit een stoel en uit bed komen. Het is daarom belangrijk om je spieren te blijven trainen, maar ook om voldoende eiwitten tot je te nemen. ProMuscle in de Praktijk is een leefstijlprogramma dat als doel heeft de zelfredzaamheid van kwetsbare ouderen te vergroten. Het programma combineert krachttraining met verhoogde eiwit-inname via de voeding om zo thuiswonende ouderen te ondersteunen om hun spiermassa en -kracht te behouden of zelfs te verbeteren.

Voor welke professionals

Primaire aanbieders zijn fysiotherapeuten of gekwalificeerde beweegaanbieders (tevens rol als programma aanbieder) en diëtisten. Zij kunnen dit programma, na een goede training van Wageningse experts, zelfstandig uitvoeren.
Voor de uitvoer van dit  programma is verder samenwerking nodig met:
  • Huisartsen/praktijkondersteuners (rol als doorverwijzer)
  • Gezondheidsbevorderaars/ preventiewerkers, sport- en beweegprofessionals, welzijnsprofessionals (ondersteunende rol)

Voor welke ouderen

  • Thuiswonende ouderen, 65 jaar of ouder, die (pre-)kwetsbaar zijn of krachtverlies ervaren bij alledaagse handelingen

Hoe het werkt

Het programma duurt in totaal 24 weken. Tijdens de eerste 12 weken volgen deelnemers twee keer per week progressieve krachttraining in groepjes, begeleid door een beweegaanbieder. Daarnaast krijgen deelnemers individueel advies van een diëtist om de eiwit-inname te verhogen tot de aanbevolen hoeveelheid van 25 gram per maaltijdmoment. Tijdens de tweede 12 weken wordt de deelnemers gevraagd om zelf deze nieuwe leefstijl vast te houden door 2 keer per week krachttraining te blijven volgen bij een lokale sportaanbieder. Ook worden de deelnemers uitgenodigd voor deelname aan een voedingscursus van 3 tot 5 bijeenkomsten waarin ze leren om eiwitrijke voeding in hun eetpatroon op te nemen.

Wat het oplevert

Met het ouder worden neemt spiermassa en spierkracht af. Een sterke afname in spiermassa en spierkracht leidt tot een vermindering van het fysiek functioneren, wat tot uiting komt in beperkingen in alledaagse handelingen zoals traplopen, opstaan uit een stoel en uit bed komen. Dit vermindert de zelfredzaamheid en vergroot de afhankelijkheid van zorg.
 
ProMuscle in de Praktijk kreeg van de Erkenningscommissie vier ‘Gezondheidsbevordering en preventie voor volwassenen en ouderen’ (RIVM) het oordeel Goede aanwijzingen voor effectiviteit. Kijk voor de volledige beschrijving van de erkende interventie in de database Gezond en Actief Leven van het RIVM (klik hier).

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.beteroud.nl]



Reacties

Nora 15/12/2021

Ik neem elke week na het sporten een eiwitshake in van deze website https://www.flinndal.nl Ik sport 3 keer per week, het kan geen kwaad of je nu oud of jong bent, net zoals dat sporten geen kwaad kan.


Wim 15/12/2021

Is het gezond om een eiwitshake te nemen ook?