Naar hoofdinhoud

6 tips voor valpreventie ouderen

Een val veroorzaakt vaak veel leed. Lichamelijk, door kneuzingen of een breuk, maar ook geestelijk. Ouderen die gevallen zijn, zijn vaak bang om opnieuw te vallen. Die angst zorgt ervoor dat ze bepaalde situaties of activiteiten mijden. Vaak leidt dat tot eenzaamheid en een slechtere conditie. Gelukkig kun je veel doen om vallen te voorkomen.

Tips om vallen te voorkomen   

Wat kun jij als oudere of verzorgende doen om vallen te voorkomen? Bekijk hieronder de 6 tips van VeiligheidNL en download de overzichtelijke pdf met een checklist om aan de slag te gaan met valpreventie. De 6 tips om vallen te voorkomen hieronder zijn gebaseerd op deze checklist.  

1. Blijf actief

Met een valpreventief beweegprogramma blijven ouderen mobiel, en trainen ze hun balans en spierkracht. In Balans en het Otago Oefenprogramma zijn effectieve valpreventie programma’s. Kijk op de landkaart  voor een aanbieder van deze programma’s bij jou in de regio.

2. Maak het huis veilig

Denk aan goede verlichting, een veilige trap en antislip materiaal. Voor meer informatie over hulpmiddelen die het huis veilig kunnen maken, check de Hulpmiddelenwijzer.

3. Geneesmiddelen check

Sommige medicijnen beïnvloeden de bloeddruk, het evenwicht of de hersenen. Er is meer kans om te vallen bij het gebruik van meerdere medicijnen tegelijk. Bespreek medicijngebruik regelmatig met de huisarts. Zorgvoorbeter.nl heeft veel informatie en tools op het gebied van medicatieveiligheid. Zoals praktische waaiers, een zelftest en een video

4. Ogen checken

Goed zicht is erg belangrijk voor een goede balans. Zorg er voor dat de ogen regelmatig worden gecontroleerd. Een reserve bril is ook geen overbodige luxe.

5. Stevige en passende schoenen

Door binnen passende en stevige schoenen te dragen met voldoende profiel en een lage hak, is er minder kans op uitglijden.

6. Goede en gezonde voeding

Gezonde en goede voeding draagt bij om de spieren en botten sterk te houden. Het is daarom belangrijk om genoeg te eten, met voldoende eiwitten, vitamines en mineralen.

Hulpmiddelen om te werken aan valpreventie

Ouderen zijn zich vaak niet bewust van een verhoogd valrisico. Als ze zich goed voelen, denken ze vaak dat meer beweging en extra maatregelen voor hen nog niet nodig zijn. Ouderen die wat slechter ter been zijn, zien er vaak juist tegenop om meer te bewegen. Zeker als ze al eens gevallen zijn. Ook weten veel ouderen niet waar ze moeten beginnen. We delen hier een aantal hulpmiddelen voor ouderen en voor zorgverleners.

Zelftest valrisico voor ouderen

De Senior-Stap Studie levert een eenvoudige test op die ouderen zelf kunnen gebruiken om hun mobiliteit en valrisico in te schatten. Het maakt hen bewust van de noodzaak van bewegen en oefenen.

Kaartje om het valrisico in te schatten

Eerstelijnszorgverleners kunnen gemakkelijk een verhoogd valrisico inschatten door het stellen van twee vragen. Wanneer er een verhoogd valrisico is vastgesteld wordt de oudere doorverwezen voor een uitgebreidere valanalyse, om verschillende risicofactoren van vallen te beoordelen. Op basis daarvan kan een aanpak op maat worden samengesteld.

Gratis online training valpreventie

Er is een gratis Free Learning-module over valpreventie, die bestaat uit 20 vragen en duurt ongeveer 30 minuten. Deze Free Learning bestaat onder meer uit praktische teksten en films. Per vraag krijg je goed onderbouwde feedback en leer je veel over risicofactoren en het voorkomen van vallen. Als je voldoende vragen goed hebt krijg je aan het eind een certificaat en kun je een accreditatiepunt halen. 

De Free Learning is ontwikkeld door het St. Antonius Ziekenhuis met financiering van StAZ (Stichting Arbeidsmarkt Ziekenhuizen.

Meer informatie

Deel via