Home Thema's Preventie Tools Kom in beweging! Beweegtips voor elke dag

Kom in beweging! Beweegtips voor elke dag

Bewegen is goed voor je. Maar hoe doe je dat? BeterOud geeft tips voor hoe je (meer) beweging in je dagelijks leven kunt inbouwen. 

In de buurt

Wil je meer bewegen in je eigen buurt? Doe je dit liever binnen of buiten? Een mix aan activiteiten of juist één bepaalde activiteit? Een sociale activiteit of liever individueel? Er is altijd iets te vinden dat aansluit bij jouw wensen.
 
Bewegen in de buurt kun je doen bij: 
  • Sportverenigingen, die hebben ook steeds meer ‘alternatief’ aanbod, zoals
    • wandelgroepen of nordic walking
    • walking football/wandelvoetbal
    • dynamic tennis
    • gymnastiek (bijvoorbeeld masters trendweken voor 45- of 70-plussers)
    • jeu de boules, koersbal
  • Plaatselijke welzijnsorganisaties, die organiseren specifieke beweeglessen voor ouderen. Bijvoorbeeld Meer Bewegen voor Ouderen (MBvO). Dit kan in de vorm van onder andere gymnastiek, (volks)dans, zitdans of een mix van oefeningen en spel.
  • Zwembaden en sportscholen. Zij bieden de mogelijkheid om vrij te bewegen, maar hebben tevens begeleid aanbod, ook op een niveau dat geschikt is voor ouderen.
  • Fysiotherapeut. Die helpt je eigenlijk alleen als je specifieke begeleiding nodig hebt, maar zij kunnen ook helpen als je bang bent om te vallen of advies geven over activiteiten als je beperkingen ervaart bij bewegen.
  • Buurtsportcoaches zorgen ervoor dat iedereen kan bewegen en sporten in zijn omgeving.
     
Kijk op de website van je gemeente of in de gemeentegids voor contactgegevens. De
plaatselijke en regionale krant publiceren ook regelmatig over beweegactiviteiten in de buurt.
  • Tip: Zoek in Google een gewenste activiteit + je woonplaats (bijvoorbeeld wandelen Utrecht) voor een snel overzicht.
  • Tip: Weet je niet zeker of iets bij je past? Je kunt meestal gratis een keer een les of een dag uitproberen en daarbij soms ook iemand meenemen.

Beweegoefeningen voor thuis

Op deze poster vind je beweegoefeningen die je in je eigen huis kunt uitvoeren:


                               (klik op bovenstaande afbeelding om alle oefeningen te zien)
  • Tip: Je kunt deze poster ook uitprinten met de printknop bovenaan de pagina.

Huishouden

Ook simpele huishoudelijke klussen dragen bij aan meer bewegen. Niet alle huishoudelijke klussen vergen evenveel beweging en energie.
De MET-waarde is een aanduiding voor hoeveel energie je bij welke activiteit verbruikt. In dit plaatje zie je de MET-waarden van enkele huishoudelijke klussen.

                                  (Klik op bovenstaande afbeelding om te vergroten)

Fietsen

Fietsen kan op vele manieren (toerfietsen, wielrennen, mountainbiken, fietsen op een tandem, enzovoorts) en individueel of in groepen. Een paar handige websites met bijvoorbeeld fietsroutes:

Wandelen

Wandelen kan op vele manieren en in vele vormen. Doe inspiratie op bij deze websites met wandelinformatie: Interesse om wandeltrainer te worden? De Koninklijke Wandelbond Nederland (KNWB) leidt wandeltrainers op om groepen te begeleiden.

Tuinieren

Actief buiten bezig zijn en ook nog eens resultaat van je werk zien. Tuinieren is een dankbare beweegactiviteit. Interessante websites:

Dansen

Je kunt ook meer bewegen door te gaan dansen. Je beweegt dan voldoende, het geeft plezier en je leert nieuwe mensen kennen. Er is aandacht voor je conditie, lichaamsbewustzijn en evenwicht.  Er zijn veel mogelijkheden te gaan dansen, bij dansscholen, maar ook in sommige verzorgingshuizen en er zijn initiatieven die zich juist op een speciale dansstijl richten of die speciaal voor mensen met Parkinson zijn opgericht.

Dansen in de buurt

Ben je benieuwd wat er bij jou in de buurt te doen is? Kijk bij de reguliere dansscholen naar het aanbod, bij het centrum voor de kunsten of google dansen en bewegen in jouw woonplaats. Ter inspiratie enkele dansinitiatieven voor ouderen:

  •  Granny HipHop crew: deelnemers tussen de 60-90 jaar leren in twaalf weken te dansen op hiphop. De lessen Granny Hiphop worden gegeven in het verzorgingshuis. Meer informatie: The Granny HipHop Crew op Facebook
  • Stichting Dance Connects: moderne dansles voor iedereen van 60 jaar en ouder, met fantasie en creativiteit. Meer informatie: https://www.danceconnects.nl/
  • Dance for Health: Met dans, muziek en verbeeldingskracht werken aan balans, flexibiliteit, kracht, coördinatie en houding, zodat deelnemers zich energieker, fitter en beter voelen. Dance for Health richt zich voornamelijk op mensen met MS, Parkinson en reuma. Lessen zijn momenteel te volgen in Flevoland, Gelderland, Noord-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland, Overijssel en Utrecht. Meer informatie: https://danceforhealth.nl/

Minder zitten: kom in beweging!

We zitten best wel veel. We doen dan heel gewone dingen: tv kijken, eten, de krant lezen, skypen en gamen. Ook autorijden valt hieronder. Heb je het aantal uren weleens opgeteld dat je dagelijks zit?
  • Je kunt zitten, maar ook liggen, beperken en onderbreken. Een paar tips, je kunt er zelf vast nog wel een paar meer bedenken.
  • Wissel lezen en huishoudelijke klussen af. Verspreid over de dag. Niet alles hoeft in één keer af. Je wisselt zitten en lopen / doen af.
  • Kijk alleen TV als een programma je echt interesseert.
  • Bel je iemand? Dat kan ook staand of lopend. In plaats van de buurvrouw te bellen, kan je er ook even langs lopen.
  • Schilderen of handwerken als hobby is leuk. Maar voor je het weet zit je toch wel lang, vaak in eenzelfde houding. Even tussendoor naar buiten kan ook goed voor inspiratie zijn.
Benieuwd hoeveel jij eigenlijk zit?

Doe de zitcheck
JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.beteroud.nl]





Beter Oud gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer