Naar hoofdinhoud Naar footer

Verhalend werken aan kwaliteitsverbetering

Persoonlijke verhalen van ouderen verduidelijken wat zij belangrijk vinden in hun leven en in de zorg die zij ontvangen. De Academische Werkplaats Ouderen van Tranzo/Tilburg University ontwikkelde en onderzocht samen met zorgorganisaties een methode om op basis van verhalen te werken aan kwaliteitsverbetering. Deze nieuwe methode heet ‘Het verhaal als kwaliteitsinstrument’. Op 6 april 2023 werd het instrument feestelijk gelanceerd met een symposium. Bekijk de introductievideo en lees de ervaringen van betrokkenen.

YouTube video thumbnail

Methode Het verhaal als kwaliteitsinstrument

Zorgprofessionals interviewen na een training ouderen op een hele open manier. De zorgprofessionals die de interviews afnemen, kennen deze ouderen niet. Vervolgens stellen ze van elke oudere een verhalend portret op. Deze unieke portretten worden in een kwaliteitsbijeenkomst door zorgprofessionals gebruikt om de zorg verder te verbeteren. Op basis van een actieplan werken ze aan kwaliteitsverbetering op hun locatie. 

Leer de persoon echt kennen

Negentien zorg- en welzijnsprofessionals, verspreid over zes zorglocaties, werden getraind en interviewden ouderen. Tijdens de lancering vertelden zorgprofessionals over hun ervaringen als interviewer. Zo vertelde Anja Goossens, kwaliteitsverpleegkundige bij Surplus: “De verhalen blijven je heel lang bij. Je leert de persoon achter het verhaal écht kennen”.

In een kwaliteitsbijeenkomst bespraken zorgprofessionals de portretten en stelden gezamenlijk een actieplan op. Na drie maanden werd de voortgang besproken in een vervolggesprek. Over de kwaliteitsbijeenkomst vertelt Renée Hulst, beleidsadviseur bij Mijzo: “De mens er omheen is zoveel groter dan het stukje zorg dat we bieden. Op deze manier leer je de mens écht kennen en kun je de zorg beter laten aansluiten op hun wensen.”

Positieve evaluatie

Onderzoeker Aukelien Scheffelaar: “Uit de evaluatie blijkt dat zorgprofessionals de kwaliteitsbijeenkomst als heel leerzaam ervaarden. De portretten geven hen inzicht in de ervaringen van ouderen, waarbij de variatie tussen ouderen en de individuele omstandigheden duidelijk worden. Door er samen met collega’s van diverse functies over te praten, leren ze ook weer van elkaar. Ze vertalen de verbeterpunten uit de portretten naar concrete acties voor hun zorglocatie. Op deze manier kunnen ze direct met de uitkomsten aan de slag.” 

Juist het leven en de belevingswereld van elke oudere als individu is het startpunt in de persoonlijke verhalen.

Aukelien Scheffelaar, onderzoeker

Een betrokken manager beveelt de methode aan: “Ik zou het verhaal als kwaliteitsinstrument aanraden aan collega-managers als ze écht willen weten wat er bij de bewoner leeft. Juist door medewerkers het echte gesprek te laten voeren met bewoners, halen ze op wat er speelt, en kan de bewoner voluit vertellen over zijn eigen ervaring en wat hem beweegt in de keuzes die hij maakt. En wat hem zo raakt aan wonen op de locatie.”

Meer informatie

Meer weten over Het verhaal als Kwaliteitsinstrument? Ga dan naar Mensgerichte ouderenzorg.

Deel deze pagina via: