Naar hoofdinhoud Naar footer

Slimmer thuis: langer thuis wonen met slimme oplossingen

Steeds meer ouderen kunnen met behulp van slimme technologie langer zelfstandig thuis wonen. Maar om technologieën te ontwikkelen die aansluiten bij wat ouderen nodig hebben, hebben we ook slimme zorgprofessionals, slimme mantelzorgers en slimme ouderen nodig, die meedenken bij de ontwikkeling van ICT-oplossingen.

Op het congres 'Slimmer Thuis' passeerden slimme oplossingen de revue die ouderen kunnen helpen om langer thuis te laten wonen. We lichten er hier een aantal toe.

Kwaliteit van leven en zelfstandigheid als doel

Veel oplossingen worden ontwikkeld zonder ouderen (en hun mantelzorgers) te betrekken bij oplossingen. Vanuit het Europese programma AAL (Active & Assisted Living) worden initiatiefnemers van slimme technoologie gestimuleerd om samen te werken. Het Ouderenfonds is partner om samen met ouderen innovaties te ontwikkelen en ervoor te zorgen dat de oudere als eindgebruiker centraal wordt gesteld.

SocialCare - Samen Beter

Een van de AAL-projecten is SocialCare. Ouderen hebben hierover mee gedacht én het werd getest door ouderen. SOCIALCARE is een online platform voor burgerinitiatieven die de zorg voor ouderen in de wijk willen organiseren. Ed Verzijl woont in Putte en was één van de ‘testouderen’ in SOCIALCARE. De ontwikkeling vond bottom up plaats met deelname van burgerinitiatieven en ouderen zelf. Het sociale digitale platform draait vanaf januari in Putte’, vertelt Verzijl, die zo enthousiast was over het project dat hij het initiatief heeft genomen om SamenBeter verder te brengen. ‘Het digitale platform wordt gecombineerd met een fysieke ontmoetingsruimte en die combinatie werkt goed.’

Anne for Care - spraakgestuurde avatar

Ook de spraakgestuurde avatar Anne is ontwikkeld en verbeterd binnen het programma AAL. Anne spreekt vanaf de tablet en geeft informatie over bijvoorbeeld  de agenda voor die dag. Maar met Anne kan je ook het nieuws laten voorlezen, navragen welke medicatie je moet innemen, of naar een telefoonnummer laten bellen.

Roelof Timmer heeft als mantelzorger goede ervaringen met Anne. Hij zorgde voor zijn neef, die met MS in het verpleeghuis was opgenomen en niets meer kon. Bovendien kon Roelof ook op afstand afspraken wijzigen, die Anne binnen 15 minuten kon melden aan zijn neef. ‘Als ik in de file stond, dan kon ik via Anne doorgeven dat ik nog even op me liet wachten.’

Vragen uit de zaal over innovaties

V: Hoe kun je ouderen motiveren om mee te doen?
A: Mensen overhalen werkt niet dus ouderen moeten het zien dat andere ouderen ermee werken. Denk bijvoorbeeld aan een uitprobeerservice. Een digitale innovatie beschikbaar stellen aan ouderen werkt niet. Zoek een probleem en geef het digitale systeem als oplossing. Zo kunnen ouderen die slecht ter been zijn middels de digitale community een afspraak maken om zich op te laten halen door andere ouderen. Of bijvoorbeeld met een klusdienst app – zoek eerst het probleem en breng dan de oplossing.

V: Leuk dit soort initiatieven, maar ik zie hier alleen blanke goedopgeleide ouderen. Denken we ook na over allochtone ouderen die minder inkomen hebben, minder digitaal zijn en geen Nederlands spreken. Dit kan ook gelden voor laaggeletterde Nederlandse ouderen.
A: Het Ouderenfonds richt zich met beweegprogramma’s  op allochtone ouderen. Bij veel programma's blijkt dat tijd bij ouderen geen probleem is, maar er is niet altijd geld. Ook aan taal en laaggeletterdheid blijven we aandacht besteden. Avatar Anne is bijvoorbeeld heel makkelijk te bedienen door de eenvoudige plaatjes. 

Meer lezen

Deel deze pagina via: