Naar hoofdinhoud Naar footer

Florence actief in Den Haag

Gepubliceerd op: 30-11-2020

Het welbevinden van vitale 60-plussers bevorderen met kunst- en cultuuractiviteiten. Daarvoor zet Martin Oosterheert zich in als kwartiermaker voor Florence, een grote zorginstelling in Den Haag en omgeving. Waarom eigenlijk?

Verbinding met buurt dankzij kunst- en cultuuractiviteiten

’De overheid wil dat senioren zo lang mogelijk thuis wonen. Dat lukt alleen als ze vitaal en actief blijven. Preventie is dan belangrijk. Vanuit die gedachte startten we in 2015 met Florence Actief. We organiseren activiteiten voor vitale 60-plussers die hen raken, en daardoor bijdragen aan hun welbevinden. Dan kun je denken aan toneelspelen, de salsa dansen, gitaar spelen, zingen in een koor, breien … noem maar op. Mensen kunnen zich inschrijven voor een club waar ze leeftijdgenoten met dezelfde passie ontmoeten. Dat gebeurt altijd onder begeleiding van een professionele docent, zoals een muzikant, kunstschilder of een professionele fotograaf. ‘

Toekomstige zorgvraag 

‘Vitale 60-plussers hebben Florence niet nodig. Toch is het prettig als ze ons kennen. Als er dan wel ooit een zorgvraag is, weten ze waar ze terecht kunnen. Bovendien is het fijn als mensen in hun eigen clubje actief kunnen blijven.’

Wetenschap

‘De basis van Florence Actief ligt in de wetenschap. Uit onderzoek van Joris Slaets, hoogleraar ouderengeneeskunde, blijkt een verband tussen kwetsbaarheid en welbevinden. Door te investeren in welbevinden, kun je kwetsbaarheid uitstellen. Mensen hebben later en minder zorg nodig.’  

Betekenisvol zijn

‘Mensen willen ertoe doen. Als ze werken, gaat dat bijna vanzelf. Ze worden gezien en krijgen erkenning, waardering en salaris. Als ze stoppen met werken, verandert dat, net als hun sociale leven. Mensen zien hun collega’s niet meer, de kinderen zijn het huis uit. Ze vallen makkelijk in een gat. Uit onderzoek blijkt dat een actief leven dan belangrijk is. Anders krijgen ze binnen twee jaar serieuze kwaaltjes waarvoor zorg nodig is.’ 

Communicatie

‘Onze doelgroep woont zelfstandig in de wijken rondom onze zorginstellingen, dus we kennen hen niet. We bereiken hen via sociale media en via advertenties in lokale huis-aan-huisbladen. Ook mond-op-mondreclame werkt. Daarnaast versturen we persberichten bij optredens en exposities. Dan vragen we bijvoorbeeld de wethouder om de expositie te openen en nodigen we familie en gasten uit. Dat leidt tot erkenning en nog meer promotie. Bovendien communiceren we positief. We zeggen dus niet ‘Ben je eenzaam, kom dansen’ maar ‘Altijd al de salsa willen dansen? Schrijf je snel in want we gaan weer beginnen.’

Doel

‘Alle activiteiten zijn vrijblijvend, maar we werken ook aan een doel, zoals een expositie of een optreden. Zo trad de Florence Rockband vorig jaar op bij Parkpop, een bekend Haags festival. En de Florence Swingband speelde onder meer in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Daar ben ik enorm trots op.’

Financiering 

‘Activiteiten kosten geld. Onze middelen komen voor een belangrijk deel uit fondsen en subsidies. Daarnaast betalen mensen een eigen bijdrage, meestal vier tot tien euro per les, afhankelijk van de materiaalkosten. Wat ook helpt is dat een aantal van onze bands zo goed is, dat ze geld verdienen met optreden. Daar betalen we dan bijvoorbeeld de docent van. Zo kunnen we steeds beter onze eigen broek ophouden. Uiteindelijk willen we dat elke club op eigen benen staat. Dan doen wij een stapje terug en gaan met een nieuwe club aan de slag.’ 

COVID-19

‘Toen Nederland op slot ging vanwege COVID-19, stopten de activiteiten in onze zorginstellingen. We zijn op zoek gegaan naar alternatieven. Zo had een schouwburg in de buurt vierkante meters zonder bezoekers; wij hadden deelnemers zonder ruimte. We zagen dat we elkaar konden helpen, maar het openhouden van een gebouw kost natuurlijk geld. Dat was een knelpunt. Precies toen belde ZonMw. Wij zijn een van de praktijken waar zij onderzoek naar doen. Zij wilden hun onderzoek liever niet stilleggen en faciliteerden daarom de ruimte. Daardoor kunnen vier van onze bands repeteren in de schouwburg. En er zijn meer oplossingen om activiteiten door te laten gaan. Zo sturen we onze brei-oma’s wol en patronen zodat ze zelf aan de slag kunnen. En onze koren repeteren op veilige afstand. Soms is het even slikken. In november ging de schouwburg twee weken dicht door restricties van het kabinet. Dan ligt alles stil. Daar moeten we ons bij neerleggen.’

Toekomst 

‘Florence Actief heeft zich de afgelopen vijf jaar gericht op vitale 60-plussers. Nu kijken we ook wat we mensen in onze zorglocaties kunnen bieden, zoals mensen met dementie. Hierbij maken we verbinding. De Florence bands treden bijvoorbeeld op in onze locaties. Zo proberen we de doelgroep te verbreden. Door dat centraal te coördineren, kunnen we de krachten van onze locaties bundelen. Zo versterken we elkaar.’ 

Meer informatie? Lees over Florence Actief, bekijk filmpjes van activiteiten of mail martin.oosterheert@florence.nl 

Voor meer informatie over kunst en ouderen kun je contact opnemen met LKCA, ingridsmit@lkca.nl of met angelavandijk@lkca.nl

Deel deze pagina via: