10 gouden tips voor mantelzorgers

01 augustus 2018

Mantelzorgers lopen tegen praktische problemen aan in de zorg voor hun naasten met dementie. Toch zijn er vaak creatieve oplossingen. Het GOUDMantel-project gaat uit van waardevolle kennis en ervaring die (oud) mantelzorgers hebben. De praktische tips zijn nu gebundeld in een inspiratiegids.

10-tips-voor-mantelzorgers-dementie

10 tips voor mantelzorgers

  1. Neem tijd voor jezelf. De zorg voor een naaste is mooi en een teken van liefde. Maar kan ook confronterend zijn en vermoeiend. Neem tijd voor jezelf, zoek ontspanning en voel je er niet schuldig over.
  2. Wees open en praat met je omgeving over de situatie. Het is belangrijk om over de situatie te praten, zodat de omgeving op de hoogte is. Benoem waar je als mantelzorger behoefte aan hebt.
  3. Blijf het contact met familie en vrienden onderhouden. Probeer familieleden en vrienden te betrekken in de zorg voor je naaste. Dat zorgt voor meer begrip voor de situatie en voorkomt dat je vereenzaamt.
  4. Durf hulp te vragen. Van zowel professionals maar ook van familie of vrienden. Hulp vragen is geen teken van zwakte. Je zult merken dat anderen vaak bereid zijn een handje te helpen. En vaak zelfs fijn vinden!
  5. Testen is pesten. Stel eenvoudige vragen aan je naaste. Vraag niet: “Wat heb je gegeten en was het lekker?” maar “Was de bloemkool lekker?”. Het geheugen is aangetast en komt niet terug door vragen.
  6. Lach veel met elkaar. Probeer samen te lachen om voorvallen. Je zult zien dat het aanstekelijk werkt. Een lach verlicht ook gevoelens van verdriet en onmacht.
  7. Kijk naar wat nog wél kan. Veel activiteiten uit het verleden kunnen niet meer. Het is beter je te richten op wat je naaste nog wél kan en maak daar gebruik van. Soms kunnen activiteiten samen nog wel, of in een andere vorm.
  8. Zing voor je plezier. Maak je eigen opera of muziek! Zing voor de vuist weg wat je voelt en wat je ziet. Rijmen hoeft niet, vals zingen mag. Soms volgt dan spontaan een aanvulling met rijmwoorden. Als je geluk hebt, wordt je monoloog een verrassend duetje.
  9. Geef complimenten. Beweeg zo veel mogelijk mee met je naaste, vanuit zijn of haar gevoel. Ga niet in discussie en probeer aan te sluiten bij zijn of haar belevingswereld.
  10. Bedenk 3 bedankjes van de dag. Bedenk vóór het slapen gaan 3 dingen waar je dankbaar voor bent en noem deze. Dan val je met positieve gedachten in slaap. In het begin kan dit vreemd voelen, maar gaandeweg bedenk je zelf, soms samen met je naaste, overdag al een bedankje voor de dag.

5 creatieve oplossingen bij dementie

  • Maak een memobord
    ‘Ik heb een memobord voor mijn man gemaakt. Foto’s van onze kinderen, kleinkinderen, ouders, broers en zussen kwamen erin te hangen. De namen van iedereen schreef ik op de foto’s. Bij iedereen die op visite kwam, kwam het bord op tafel en kon hij zelf vertellen. Hij was er supertrots op!’
  • Pas de afstandsbediening aan
    ‘Mijn moeder kon de afstandsbediening van de televisie niet goed meer bedienen. Ze wist zich geen raad met alle verschillende knopjes. We hebben een ballon over de afstandsbediening gedaan en enkel de knopjes opengeknipt die ze nodig heeft.’
  • Herkenbare fiets
    ‘Moeder fietste nog, maar vergat dan waar ze deze gestald had. Ze herkende haar fiets niet meer. We hebben een kentekenplaatje met haar voornaam besteld en deze achterop de fiets gemonteerd, samen met knalroze fietstassen en bijpassende zadelhoes.’
  • Datumklok
    ‘Mijn moeder vroeg steeds opnieuw welke dag het was. Ik heb toen een klok gekocht met dag, tijd en datum er op.’
  • Sudokupuzzels in krant
    ‘Mijn man maakte elke ochtend de sudoku-puzzels in de krant. Op een gegeven moment waren deze te moeilijk. Ik kocht een boekje met eenvoudigere sudoku’s. ‘Ik ga toch niet die simpele sudoku’s uit een boekje maken’ zei mijn man. Ik haalde de sudoku’s uit het boekje en plakte ze op de plek in de krant waar normaal gesproken de sudoku’s stonden. Het werkte in onze situatie prima. Een trotse man die weer sudoku’s kon maken!


Inspiratiegids met meer tips

In de inspiratiegids van het GOUDMantel-project staan alle mooie voorbeelden gebundeld. Het delen van deze expertise biedt andere mantelzorgers ondersteuning en inspiratie. Om extra ideeën die werden ingestuurd ook een plek te geven, is er een aanvulling op de inspiratiegids gemaakt.

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.

Meer weten...