Toon zoekbalkToon menu

Participatie

Vitis belmaatjes helpen ouderen de crisis door 22/04/2020

In de regio Westland is Vitis Welzijn actief met zo’n 1300 vrijwilligers. In deze coronacrisis moesten zij welzijnsdiensten in werkwijze moeten veranderen of stopzetten. Maar binnen een week was een nieuwe dienst opgezet: Vitis Belmaatjes.

Belmaatjes voor regelmatig contact

De belmaatjes zijn een aanvulling op het project Westlandse Maatjes. Dit project is een bezoekdienst voor mensen die regelmatig een vaste vrijwilliger op bezoek krijgen of samen wat gaan ondernemen. Maar dat kan vanwege de coronacrisis tijdelijk niet. Sinds vorige maand is daarom het project Westlandse maatjes aangevuld met de Belmaatjes.
 
Vitis Belmaatjes bestaat uit twee onderdelen:
1. Mensen geven zelf aan dat ze graag gebeld willen worden. Dit bellen gebeurt een of twee keer per week door een vaste vrijwilliger waardoor een bekend en gezellig contact ontstaat.
2. Er wordt actief contact gezocht met senioren en mantelzorgers die bekend zijn bij de welzijnsorganisatie. Dit is om te informeren of de situatie thuis nog goed gaat en of er behoefte is aan andere ondersteuning. Mantelzorgers worden dus proactief benaderd en gebeld.

Lancering: Oproep via lokale omroep

Florine Wilbrink is coördinator van het Westlandse maatjesproject en nu ook van de Belmaatjes.
“Tijdens de coronacrisis hebben we met de lokale omroep contact gezocht om onze belmaatjes onder de aandacht te brengen. we hebben vooral een oproep gedaan aan mensen die behoefte hebben aan contact, om ons te bellen. We waren niet zozeer op zoek naar vrijwilligers, want veel van de Vitis vrijwilligers gaven aan dat ze een belmaatje wilden worden.
Na die oproep kregen we toch ook veel aanmeldingen van nieuwe vrijwilligers, bijvoorbeeld mensen die nu tijdelijk zonder werk thuis zitten. Dit is een mooi effect van deze crisis, mensen willen helpen en willen omzien naar elkaar.“

Snel schakelen resulteert in nieuwe dienst

“We moesten vorige maand natuurlijk snel omschakelen. De wijkcentra gingen dicht en de normale welzijnsdiensten zoals de Plusbus vervoersdienst, administratieve hulp en de bezoekdienst dementie werden anders vormgegeven of konden nu niet doorgaan. Maar we keken meteen vooruit: wat kan er nog wel? We kwamen al snel uit bij de beldienst”

Echt contact, ook via de telefoon

Het is geen informatielijn zoals er al veel bestaan in het land. Bij de belmaatjes draait het echt om één-op-één contact gedurende een langere periode.
Belmaatjes bellen de oudere één of twee keer per week. Omdat veel ouderen binnen zitten is er behoefte aan aanspraak en mensen die hun verhaal kwijt willen. Ook komen er vragen naar boven zoals: mag ik nog wel naar het park om te wandelen. “Wij kunnen daar dan in meedenken, zoals kijken waar in de buurt rustige plekken zijn. Sommige ouderen geven aan dat ze zelf de boodschappen niet meer kunnen doen. Op dat moment bemiddelen we dan voor hulp bij boodschappen.
Ook komt het voor dat mensen medische klachten met ons bespreken, waarvoor ze eigenlijk naar de huisarts moeten. Soms nemen wij dan contact op met de huisarts om te bellen of raden we de oudere aan om zelf contact op te nemen”.

Contact op nieuwe manieren, op afstand

Het komt ook voor dat =maatjes die elkaar al kennen een bloemetje neerzetten bij de deur van het maatje. Of ze spreken af om in het park elkaar te ontmoeten, uiteraard met afstand. Ze gaan dan allebei op een apart bankje zitten. Er zijn ook treurige verhalen van mensen die eigenlijk de hele dag in bed willen blijven liggen. Een belmaatje kan ze dan soms nog motiveren om wel dagelijks even een klein rondje te wandelen. Of om in huis actief te blijven.
 
Soms blijkt uit het belcontact dat mensen dezelfde hobby delen. Op zo’n moment legt het belmaatje bij de ander een tijdschrift neer voor de deur of koopt wat spulletjes voor een creatieve hobby als de ander de deur niet meer uit kan.

Vrijwilligers blijven actief

“We kregen dus aanmeldingen van mensen die tijdelijk zonder werk zitten en graag willen helpen. We zien nu veel jongere vrijwilligers dan zich normaal aanmelden. Een aantal hiervan hebben al gezegd dat ze dit werk blijven doen of hun belmaatje als dat weer mag, echt willen ontmoeten. Dus ondanks deze onzekere periode, zijn er ook genoeg  positieve ontwikkelingen te zien in deze crisis.’

Meer informatie en aanmelden

  • Woon je zelf in de regio Westland en wil je een vast contactpersoon om af en toe mee te kunnen bellen? Meld je dan aan bij Vitis Welzijn, zij nemen dan telefonisch contact met je op.
  • Ken je andere (lokale) intitiatieven van welzijnsorganisaties? Laat het hieronder weten in de reacties!

Reageer op deze pagina

JOUW REACTIE
Wil je een link invoegen in de tekst? Zet de link tussen vierkante haken: [www.beteroud.nl]





Cookies op de website van Beter Oud

Beter Oud gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.
Ik ga akkoord met het plaatsen van cookies (inclusief tracking cookies).
Niet akkoord en lees meer