E-learning: leer werken als een spil in de buurt

09 oktober 2018

In het project Even Buurten was de functie van 'spil in de wijk' essentieel. Deze spil betrekt ouderen bij de buurt en signaleert problemen in een vroeg stadium. Nu is er een e-learning voor iedereen die ook zo wil werken. Marleen Goumans, programmadirecteur Kenniscentrum Zorginnovatie bij Hogeschool Rotterdam en lector Samenhang in de Ouderenzorg, is een van de makers: ‘Je leert spil-elementen inbrengen in je wijkwerk.’

Doe de gratis e-learning 

marleen-gloumans-vertelt-over-e-learning
Marleen Goumans

Even Buurten: behoefte van ouderen centraal

Even Buurten was een project in Rotterdam, waarin de buurt en professionals samen met kwetsbare ouderen keken naar waar de ouderen behoefte aan hadden. De spil had hierin een belangrijke rol. De spil is een getrainde professional die de wijk goed kent en hij/zij heeft overzicht over het lokale zorg- en welzijnsaanbod. Ook versterkt de spil informele netwerken in de buurt en bekijkt welke oplossing de wijk biedt, met behulp van die netwerken. Zonodig verwijst de spil door naar professionele zorg- en welzijnsverlening.

Houvast voor professionals

De spillen kregen coaching en deskundigheidsbevordering via Hogeschool Rotterdam. ‘De kennis die we daarmee hebben opgedaan, willen we, nu Even Buurten is gestopt, niet verloren laten gaan. Daarom hebben we samen met Movisie, Genero en BeterOud deze e-learning gemaakt. Zo kan een grote groep mensen leren van de ervaringen. Het thema past ook heel erg in de tijdgeest van nu. De rol van de professional in de wijk is ten opzichte van de start van Even Buurten veranderd. Het is zichtbaarder geworden. Professionals zoeken denk ik ook naar houvast, ideeën en inspiratie. Het sluit aan bij wat mensen willen leren.’

  • De e-learning duurt ongeveer 1-1,5 uur en is gratis te volgen. Bekijken of het nuttig is voor jou of je collega's? Hier kun je de kennismaking bekijken.

Inhoud e-learning: betrek ouderen en netwerk

‘In de rol van de professional is een aantal dingen belangrijk als je ouderen beter wilt betrekken bij de buurt’, vertelt Marleen over de inhoud van de e-learning. ‘Dat is dat je niet alles zelf moet doen en dat je zoekt naar verbindingen met familie en andere naasten of het informele (buurt)netwerk. Maak jezelf overbodig waar kan en kijk naar de potentie van de mensen zelf. Deze manier van werken is kenmerkend voor de spil.’

Handelingspatronen zichtbaar maken

‘De e-learning is interessant voor iedereen die in de wijk werkt. Je kunt de oefeningen in je eigen praktijk toepassen. Gaat het zoals ik het geoefend of geleerd heb? Hoe kan ik het anders doen? Het maakt je bewust van je eigen handelingspatronen. Bij sommige dingen zullen mensen zeggen: ja, logisch, om het zo te doen. Dat zagen we bij Even Buurten ook. Maar veel mensen denken dat ze op een bepaalde manier handelen, maar in de praktijk is het dan toch vaak anders.’

Als voorbeeld noemt Marleen een oefening die test op irritatie. ‘In hoeverre ga je nog met mensen mee en wanneer luister je eigenlijk niet meer? Mensen zeggen dan vaak ‘oh dat doe ik ook’. Daarnaast zit het wijkgerichte ook in kleine dingen. Een verhuizing kun je regelen via de zorgorganisatie, maar ook via burenhelpenburen. In het normale leven helpen mensen elkaar ook en gaat het misschien ook op die manier. Te vaak is het nog teveel zorgen voor in plaats van zorgen dat.’

screenshot-elearning-spil-in-wijk

                       Screenshot van een test binnen de e-learning 'Spil in de wijk'

Werken vanuit randvoorwaarden

Ze erkent dat het soms lastig is om zo te werken. ‘Professionals hebben te maken met de randvoorwaarden vanuit hun organisatie. Het zorgsysteem werkt niet altijd mee. Soms ook is je tijd op en dan krijgen zorgverleners de neiging om het maar snel 'te fixen' Dat is niet de bedoeling. Het vergt wel wat van jou als professional om het dan anders te doen.

E-learning ook ingezet bij Hogeschool Rotterdam

Op Hogeschool Rotterdam gaan ze de e-learning ook zelf toepassen. ‘We gaan elementen uit de e-learning gebruiken bij de reguliere lessen van HBO social work en HBO-V in modulen over goed oud worden. We kijken ook nog naar de Associate Degree ouderenzorg. Daar zou hij integraal in gebruikt kunnen worden. Je leert niet hoe je een goede wijkverpleegkundige wordt of wijkteammedewerker, maar wel hoe je wijkgerichter, als een spil, kunt werken.’

  • Duur e-learning: gemiddeld 1- 1,5 uur

Doe de gratis e-learning 

Meer informatie

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.

Meer weten...