Welzijn Scheveningen: rijden en begeleiden

01 mei 2018

Minister Hugo de Jonge deed onlangs in Scheveningen de aftrap van het Actieprogramma Eén tegen Eenzaamheid om eenzaamheid onder ouderen aan te pakken. Het programma is één van de drie onderdelen van het Ouderenpact, dat in maart 2018 door veertig partijen (waaronder BeterOud) is ondertekend.

‘Mobiliteit is ontzettend belangrijk bij het voorkomen en bestrijden van eenzaamheid onder ouderen,’ aldus Jan van der Werf, directeur/bestuurder van Welzijn Scheveningen. ‘Mobiliteit geeft vrijheid. Je kunt eropuit. Dat geeft energie. Het is een eerste vereiste voor het meedoen aan activiteiten en het ontmoeten van anderen.’

eenzaamheid-ouderen-minister-uwv-activiteiten-eenzaam
                                                        Foto: Arenda Oomen

Vervoersdienst maakt activiteiten bereikbaar

Die aftrap was niet voor niets in Scheveningen. Welzijn Scheveningen verzorgt er namelijk tal van activiteiten voor ouderen, die jaarlijks worden gepresenteerd in een huis-aan-huis bezorgde Seniorengids. Dankzij de particuliere vervoersdienst van Welzijn Scheveningen zijn die activiteiten ook goed bereikbaar, stelt directeur Jan van der Werf. ’Met hun eigen auto reden 69 vrijwillige chauffeurs vorig jaar 670 cliënten ruim 4600 keer ergens heen. Het ziekenhuis, de begraafplaats, de cursus Frans, de bibliotheek, noem maar op.’

In beweging

De vervoersdienst is eind vorig jaar uitgebreid met groeps- en rolstoelvervoer met eigen  busjes. Beleidsmedewerker Mechteld van Roosmalen: ‘Naast de chauffeur gaat er altijd een vrijwillige begeleider mee. Ze rijden vooral de meest kwetsbare bewoners van en naar de dagbehandeling.’ Daarnaast zijn ze dagelijks beschikbaar voor individueel vervoer en (weekend)uitjes. ‘Bijvoorbeeld naar het clubgebouw van de sportvereniging. Daar kunnen ze meedoen met verschillende bewegingsactiviteiten; inclusief een lunch. Dan zijn ze van tien tot drie samen bezig’.

Ook achter de voordeur

De vrijwilligers hebben bovendien een signalerende functie. ‘Ze hebben tijd en aandacht, en er ontstaat vanzelf een band met de cliënten. Daardoor merken ze het snel als iemand in de war raakt of zichzelf verwaarloost. Ze luisteren, denken mee en helpen eventueel ook achter de voordeur. Zo nodig schakelen ze de beroepskracht in.’ Vanwege het succes zet Welzijn Scheveningen vol in op uitbreiding van het wagenpark. Jan van der Werf: ‘Iedere twee maanden kopen we er een busje bij. Aan het eind van dit jaar hopen we er tien te hebben.’

Lees meer over

 

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.

Meer weten...