Durf te experimenteren!

30 oktober 2016

Past de manier van onderzoeken bij mensen die je onderzoekt?

Traditionele methodes, zoals interviews, vragenlijsten of focusgroepen, geven vaak onvoldoende inzicht in wat mensen werkelijk belangrijk vinden. Dat vraagt om nieuwe, creatieve onderzoeksmethodes. Vilans testte er twee en doet verslag van de bijzondere gesprekken en rijke verhalen die dat opleverde.

Download volledige artikel in KiZ (pdf)

Creatief onderzoek

Vilans testte Narratief onderzoek en Probe kits of onderzoeksboxen. Narratieven of verhalen gaan over persoonlijke belevenissen. Een narratief interview heeft tot doel gebeurtenissen te achterhalen die belangrijk zijn voor de cliënt. ‘Probe kits’ zijn pakketjes met voorwerpen en opdrachten (zogeheten ‘design probes’) die mensen inspireren en helpen hun waarden, gevoelens en gedachten te verwoorden.

Lees het volledige artikel

Benieuwd naar de resultaten van de test? Het tijdschrift KIZ publiceerde deze maand het artikel met daarin de beschrijving en de resultaten van de test.
Download artikel (pdf)

Meer informatie

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.

Meer weten...