GEZOCHT: 25 cliëntenraden en zorgmanagers voor bondgenootschap in belang van cliënt

02 juni 2017

Stichting Thuis Voelen en Publicarea zijn op zoek naar 25 cliëntenraden en zorgmanagers die mee willen doen aan een gratis Cliënten Vertegenwoordigen traject. Hierin staan het samenspel en het gezamenlijk belang van cliëntenraad en zorgorganisatie centraal om de beste zorg en je thuis voelen voor kwetsbare cliënten te realiseren. Zij gaan met elkaar in gesprek over hoe de medezeggenschap van onderop te versterken is.

Het uitvoeren van de trajecten wil het bondgenootschap tussen cliëntenraad en locatie(management) versterken door:

  • de onderlinge communicatie en informatie te verbeteren
  • de participatie, medezeggenschap van cliënten (en hun naasten) te vergroten
  • cliëntenraden en zorg toe te rusten met concrete handvatten
  • thuis voelen en waardevolle zorg te realiseren in het belang van de cliënten, de naasten en de medewerkers

Vergadering cliëntenraad

Het traject

In een Cliënten Vertegenwoordigen traject gaan cliëntenraad, locatie/organisatie management (inclusief staf en steun en (para) medici) en medewerkers samen aan tafel om de beste, natuurlijke condities te creëren voor de cliënten in relatie tot hun waardigheid en ‘je thuis voelen’ binnen de instelling. De uitkomsten daarvan hebben bovendien positieve effecten op de betrokkenheid van naasten en het werk (plezier) van de medewerkers.

Het bondgenootschap wordt gerealiseerd via een simpel traject van 3 groepsgesprekken als cliëntenraad, als zorglocatie/organisatie en als cliëntenraad en zorglocatie/zorgorganisatie gezamenlijk. Aan de hand van een gespreksagenda worden elkaars rollen verhelderd en de fases van wonen, zorg en welbevinden in een verpleeghuis doorgenomen.

Waarde-volle Zorg en Thuis Voelen Agenda

Een ijkpunt is de vraag: hoe zou ik het voor mijn vader of moeder graag willen zien. In een tijdsbestek van zes tot acht weken is het resultaat van de gesprekken een gezamenlijke 'Waarde-volle Zorg en Thuis Voelen Agenda' die het bondgenootschap vastlegt, concrete handvatten geeft en waarin afspraken zijn vastgelegd, inclusief praktische tips & eyeopeners. Na vier maanden wordt open met elkaar nagegaan hoe het er voor staat en wat nog nodig is of beter kan.

Voor wie

Deelname is voor zowel lokale als centrale cliëntenraden als voor locatiemanagers en zorgbestuurders.

Kosten en inzet

Deelname is gratis. De bijdrage vanuit de deelnemende locaties bestaat uit de persoonlijke motivatie en inspanning door deelname aan de verschillende gesprekken en de wil om tot uitvoering van  de vastgestelde Waarde-volle Zorg en Thuis Voelen Agenda over te gaan.

Aanmelden

Stichting Thuis Voelen en Publicarea willen zo snel mogelijk starten met de uitvoering van 25 trajecten Cliënten Vertegenwoordigen. Je kunt je tot en met 15 juli 2017 aanmelden door een mail te sturen naar hettiwillemse@publicarea.nl. Vermeld daarbij je naam, functie, e-mailadres, en telefoonnummer.

Meer weten?

In de flyer (pdf) vind je meer informatie over het traject en de verschillende gesprekken die worden gevoerd. Voor vragen, neem contact op met Hetti Willemse (Publicarea) via hettiwillemse@publicarea.nl of tel: 06 5186 3416.

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren.

Meer weten...