Interview Sarah Robben over ZWIP project

Na de eerste 18 interviews met ouderen is het voor de Nijmeegse arts-onderzoeker Sarah Robben wel helder: het kan nog zoveel beter in de zorg. Het merendeel van de geïnterviewden gaf aan het lastig te vinden hun weg in ‘zorgland’ te vinden. Ook de samenwerking en communicatie tussen hulpverleners is verre van ideaal, werd duidelijk.

'Een mevrouw merkte dat ze moeite had met het opstaan van het toilet', vertelt Robben, die voor het Netwerk 100 onderzoek doet naar betere ouderenzorg. 'Met een beugel in het toilet zou ze geholpen zijn. Maar hoe krijg je die? Waar moet je dan naar toe bellen? Er is niet één organisatie waar iemand aan de andere kant van de lijn klaar zit om al dit soort vragen te beantwoorden. Het is dus heel belangrijk dat er voorlichting en informatie op maat is.'

Een plek met informatie

Om de ouderenzorg voor ouderen met complexe hulpvragen te verbeteren, is het Nationaal Programma Ouderenzorg (NPO) in het leven geroepen. Het programma financiert tientallen experimenten en onderzoeken, zoals de Zorg- en WelzijnsInfoPortaal (ZWIP) van het Netwerk 100. Dit portaal moet er voor zorgen dat over een paar jaar ouderen via één ingang informatie en voorlichting op maat krijgen. Op dezelfde plaats kunnen hulpverleners zien wie welke zorg verleent en hoe zij elkaar kunnen bereiken. Nu zijn hulpverleners vaak onvoldoende op de hoogte van elkaars betrokkenheid en handelen. Het portaal moet daar een eind aan maken. Met als resultaat betere zorg en meer kwaliteit van leven voor ouderen en hun mantelzorgers.

Kwetsbare groep

'Het portaal moet inzicht bieden in de problemen van kwetsbare ouderen, want voor hen is het bedoeld', zegt Robben. 'Zo blijkt uit de interviews dat eenzaamheid een rol speelt bij de problemen die ouderen ervaren. Dat is moeilijk op te lossen, maar pas als het bekend is, kan je proberen er iets aan te doen.'

Informatie voor oudere en mantelzorger

Om te achterhalen aan welke informatie en voorlichting behoefte is, denken ouderen, mantelzorgers en hulpverleners mee bij de ontwikkeling van het portaal. Robben: 'Het gaat dan om wat iemand kan doen als hij merkt dat hij minder goed kan lopen. Hoe ga je daar mee om? Leefstijladvies kan dan helpen. Of het portaal bevat informatie over wat te doen bij geheugenproblemen. Voor de oudere maar ook voor de mantelzorger. Die wil bijvoorbeeld weten hoe een ziekte zich ontwikkelt om niet steeds voor verrassingen te staan.'

Internet

De Zorg-en WelzijnsInfoPortaal wordt een afgeschermde plek op internet. Hoe het er precies komt uit te zien, is nog in ontwikkeling. Daarbij kijken de onderzoekers ook hoe ouderen – een grote groep waagt zich niet op internet – gemakkelijk toegang kunnen krijgen. 'We zullen per oudere moeten bekijken hoe deze website gebruikt kan worden. Voor sommige kan een mantelzorger de toegang beheren, voor anderen zal het nodig zijn dat een hulpverlener de informatie op papier meegeeft', zegt Robben.

Meer ervaringen

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten