Aan de slag met lespakketten over dementiezorg

Uit de samenwerking tussen praktijk, kenniscentrum en het onderwijs is een waardevolle aanvulling op het bestaande lespakket ontstaan. Studenten vergroten hun deskundigheid met actuele kennis over dementiezorg.

Aanpak

  • Het startpunt is kennis die ontwikkeld is in:
    • het Landelijk Dementie Programma
    • de Zorg voor Beter-projecten
    • de Academische Werkplaats Dementie
    • onderzoeken van de kenniskring Transities in Zorg
  • Met deze kennis ontwikkelt een werkgroep de lespakketten. Deze werkgroep bestaat uit:
    • docenten van het ROC
    • medewerkers van zorgorganisatie de Zellingen
    • kenniscentrum Kennis van Zorg
  • De werkgroep stelt vast welke beroepscompetenties nodig zijn, met behulp van de kwalificatieprofielen van Calibris (Kenniscentrum voor leren in de praktijk in zorg, welzijn en sport).
  • Proefimplementatie bij twee ROC’s en in een bijscholingstraject van het Van Kleef Instituut.
  • Evaluatie van de bruikbaarheid van het materiaal en de verandering in het competentieniveau van de studenten en deelnemers die de lessen en cursus volgen.

Werkzame elementen

Succesfactoren zijn:

  • De samenwerking tussen praktijk, kenniscentrum, MBO- en HBO-onderwijs leverde alle betrokkenen winst op. De partijen zullen doorgaan met samenwerken.
  • Er is samengewerkt met twee verschillende ROC’s wat inzicht heeft gegeven in de verschillen tussen scholen die om verschillende implementatiestrategieën vragen.
  • De werkgroepleden vonden de samenwerking op inhoud inspirerend door de discussies en het ontdekken van nieuwe instrumenten en methodieken. De methode van kennisdelen, een ‘kenniskring’, is een goede vorm voor professionalisering.
  • Samenwerken op inhoud met docenten van de verschillende opleidingsniveaus binnen één ROC was niet gebruikelijk, maar is door de betrokken docenten als meerwaarde ervaren.

Waar moet je als professional rekening mee houden?

  • Het is van belang om een project dat afhankelijk is van onderwijscurricula goed te timen. De afsluiting en start van een schooljaar zijn hectische perioden, waarin het voor docenten niet mogelijk is een nieuw project te starten.
  • Aan de planning van de proeflessen moet je al bij de eerste fase van het project aandacht besteden. Aan te bevelen is om aan het begin van het project proeflessen in te plannen in de roosters van de verschillende opleidingsniveaus.

En verder

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten