Projectleider Ameen Abu-Hanna over ICOVE: beslissingondersteuning eerste en tweede lijn

In Nederland zijn er ruim 11 miljoen contacten tussen huisarts en patiënt per jaar. Dat betekent dat er een enorm aantal beslissingen worden genomen, soms ook de verkeerde. In het project ICOVE ontwikkelden de onderzoekers een systeem dat huisartsen tijdens een consult alerts stuurt met tips en adviezen.

ICOVE

Het gedrag van zorgprofessionals tijdig verbeteren door hen proactieve feedback te geven. Dat is het doel van het project ICOVE dat in de zomer van 2009 van start ging. Het project maakt gebruik van bestaande regels voor het meten van de kwaliteit van zorg. Deze regels zijn vertaald van de Amerikaanse ACOVE regels (letterlijk: Assessing Care of Vulnerable Elders) naar de Nederlandse situatie. Hoogleraar Medische Informatiekunde aan de Universiteit van Amsterdam Ameen Abu-Hanna: 'We wilden minder nadruk op assessing - constateren - en meer op improving.'

Eerste resultaten

Door het Huisartsen Informatie Systeem (HIS) van de deelnemende praktijken te koppelen aan een externe server die toegang tot de ACOVE regels heeft kan het systeem ‘meelezen’ met iemands dossier. Als een huisarts bijvoorbeeld te lang een bepaald medicijn voorschrijft, krijgt hij hiervan een alert. Zo kan hij op tijd ingrijpen en wordt erger voorkomen. 'Hoewel huisartsen weinig tijd hebben om de alerts te lezen en op te volgen, kunnen ze wel bijdragen aan effectievere zorg', aldus hoogleraar Abu-Hanna.

Amsterdamse huisartsen

Abu-Hanna en zijn collega’s ontwikkelden alerts voor een aantal veel voorkomende aandoeningen bij ouderen, zoals vallen, dementie, depressie, diabetes en ondervoeding. Ze bevatten adviezen in de vorm voor herinneringen of waarschuwingen. In totaal verschenen de alerts bij een kleine veertig Amsterdamse huisartsen negen maanden op het beeldscherm. 'Gedurende die maanden nam het gebruik van de alerts wel iets af', aldus de hoogleraar. 'Mogelijk komt dit door een gebrek aan tijd. Als je per consult maar tien minuten hebt, passen die paar extra klikken niet.'

In de toekomst maatwerk

Het kostte de onderzoekers veel tijd het systeem op te tuigen, maar ze zijn desondanks trots op het resultaat. 'En het voordeel is wel dat huisartsen die met dit type HIS werken - dat zijn er zo’n zeshonderd in Nederland – direct aangesloten kunnen worden aan het systeem'. Maar voor het zover is, volgt er eerst nog meer onderzoek. 'Het is nu nog one size fits all', zegt Abu-Hanna. 'Maar uiteindelijk moet het maatwerk worden. We moeten niet alleen kritischer kijken naar welke type alerts te genereren, maar een arts moet ook de keuze krijgen meldingen bij een bepaalde patiënt uit te zetten.'

En verder

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten