Samenwerken rond zorgmijders: 5 tips uit de praktijk

19 juli 2017

Wat doe je als een zorgmijder na ontslag uit het ziekenhuis de noodzakelijke nazorg weigert? Leg je je daarbij neer? Of is het verstandig andere professionals erbij te betrekken om escalatie te voorkomen? En welke informatie kun je dan delen over de cliënt? Hieronder 5 tips uit de praktijk over samenwerken rond zorgmijders.

Deze tips werden verzameld tijdens een bijeenkomst van de BeterOud-leergemeenschap Lokaal samenwerken. Hier wisselden 50 professionals en oudere vrijwilligers die actief zijn in de ondersteuning en zorg voor ouderen kennis uit over verschillende uitdagingen bij samenwerken met eerstelijnszorg. Lees ook het andere artikel naar aanleiding van deze bijeenkomst met 4 tips over beter samenwerken met eerstelijnszorg.

Tip 1: Ga in gesprek over de reden van weigering

Misschien heeft de cliënt angst voor pijn, heeft hij niet graag opnieuw veel vreemde mensen om zich heen, of heeft hij last van schaamte. Wie zal het zeggen? Als je erachter komt waar de cliënt zich zorgen over maakt, is het veel makkelijker om in te spelen op zijn vragen en behoeften. Vraag daarom goed door waarom iemand nazorg mijdt. Het helpt als je hiervoor de tijd neemt en een goede sfeer creëert.

Oudere zorgmijder op bed

Tip 2: Benoem het zorgaanbod anders

Soms kun je andere woorden gebruiken, woorden die aanhaken op wat iemand graag weer wil doen na het herstel. Spreek bijvoorbeeld in plaats van 'wondverzorging' over 'wat er nodig is om weer zelf boodschappen te kunnen doen'. Sluit wel goed aan bij wat voor de oudere zelf van belang is. De één vindt boodschappen doen belangrijk, de ander gaat graag elke woensdag naar een activiteit.

Tip 3: Vraag collegiaal advies en hulp

Win advies in bij collega's. Geanonimiseerd kun je dit altijd doen. Dit kan je helpen om goed op een rij te krijgen hoe je het best kunt handelen. En ga ook na of je iemand anders in het netwerk van de cliënt misschien meer kan bereiken bij de zorgmijder? De informele zorg? Huisarts? Familie?

Tip 4: Wees transparant over wie je informeert

Bij zorgmijders is het soms nodig om andere professionals te informeren, denk bijvoorbeeld aan de huisarts. Doe dat nooit achter de rug van de cliënt om, maar wees transparant over wie je informeert. Leg ook uit waarom je dat nodig vindt.

Tip 5: Deel je zorgen met de cliënt

Kom je er met de eerdere tips niet uit? Maak dan je eigen zorgen bespreekbaar met de cliënt en zijn netwerk. Leg uit welke verantwoordelijkheid je draagt. Leg ook uit wat de gevolgen zijn van het vermijden van de zorg. Probeer samen een oplossing te zoeken die voor iedereen werkt. Let er natuurlijk wel op dat het niet jouw probleem is, maar benadruk juist dat je graag ziet dat iemand zijn eigen boontjes weer kan doppen.

Verder lezen

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten