NU'91 check: cliënt centraal in het verpleeghuis

02 maart 2016

Wat hebben zorgprofessionals nodig voor persoonlijk contact met verpleeghuisbewoners?

NU'91, belangenvereniging voor gezondheidszorgers, start een online NU Check 'cliënt centraal in het verpleeghuis'. Dit gebeurt naar aanleiding van een onlangs verschenen rapport van het College voor de Rechten van de Mens. De onderzoeksvraag is wat zorgprofessionals nodig hebben om het voor een goede zorgverlening noodzakelijk persoonlijke contact mogelijk te maken.

Vul de check in

Mensenrechten in verpleeghuizen

Het College voor de Rechten van de Mens heeft onlangs kwalitatief onderzoek gedaan naar mensenrechten van ouderen bij 6 verpleeghuizen. Juist de verpleeghuizen die goed uit de verf kwamen, scoorden hoog op persoonlijke verzorging: hulp bij het douchen, aankleden, naar de wc en naar bed gaan, gedaan door professionele krachten die de tijd hebben voor de patiënt.

Hoge werkdruk

Met steeds minder collega's moeten zorgprofessionals in de ouderenzorg hun werk doen, dat ook nog steeds complexer wordt. Door de hoge werkdruk schiet het voor een goede zorgverlening belangrijke persoonlijke contact met de bewoners er vaak bij in. En dat ligt niet aan de deskundigheid, wil en inzet van de zorgprofessionals, maar zijn het gevolg van politieke keuzen.

Input van de werkvloer

NU'91 agendeert de toenemende werkdruk continue aan de diverse sociale tafels. Daarvoor is input van de werkvloer hartstikke belangrijk. Daarom houdt NU'91 een korte online NU Check onder verpleegkundigen en verzorgenden uit de verpleeghuiszorg. Deze NU Check staat open tot 1 april.

Hoe zit het bij jou? Hoe staat de cliënt in jouw verpleeghuis centraal?

Lees verder

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten