'Levensles' verbetert beeldvorming bij studenten
Studenten hebben onvoldoende specifieke kennis en mede daardoor vaak een negatieve beeldvorming over werken in de ouderenzorg. Daarom organiseren Leyden Academy on Vitality and Ageing, Vereniging Het Zonnehuis en ZonMw dit najaar opnieuw een aantal inspiratie- en kennisdagen voor studenten onder de noemer 'Levensles'.

Tijdens de inspiratie- en kennisdagen worden studenten met opdrachten uitgedaagd om na te denken over ouderen en ouderenzorg. Onder leiding van docenten, stagebegeleiders en professionals uit de zorg werken deelnemers vernieuwende ideeën uit en presenteren die aan elkaar. Directeuren van zorg- en onderwijsinstellingen, gemeentes, ouderen en professionals luisteren naar de inbreng en frisse ideeën van de studenten.
Niet alleen gedeprimeerde ouderen
'Jongeren weten vaak niet hoe het leven, of gewoon een dag, van een oudere eruit ziet. Ze weten niet wat een oudere werkelijk bezield.' Dat zegt Hannie van Leeuwen, commissielid van het NPO, in een interview met een student die vorig jaar aan de kennisdag deelnam. Jongeren zouden daarom een maand lang met een oudere uit de eerste lijn moeten meelopen. 'Een soort maatschappelijke stage in de gezondheidszorg. Jongeren krijgen dan een doorsnee van de ouderen te zien krijgen, en niet alleen maar kwetsbare en afhankelijke ouderen.'
Wederzijdse belangstelling
Behalve jongeren worden ook ouderen uitgenodigd voor de inspiratie- en kennisdagen. Van Leeuwen: 'Ouderen die alleen maar zaniken en zeuren zijn voor jongeren geen gezellige gesprekspartners. Ouderen moeten hun interesse in jongeren tonen. Wederzijdse belangstelling tussen jong en oud is belangrijk.'
Meer informatie
Meer informatie over het project 'IKLevensles' lees je op onze website. Meer informatie staat ook op de website van IK-Levensles en op Twitter (@IKLevensLes). Het volledige interview is te lezen op de website van Vereniging Het Zonnehuis (pdf).