JongBelegen: jong en oud samen actief

25 april 2016

Jongeren en ouderen verdiepen zich in elkaars leefwereld en gaan samen op de foto. In het project 'JongBelegen' verbindt het Deltion college studenten Agogisch werk aan ouderen die in een woonzorginstelling wonen.

Een klas van ongeveer 25 studenten wordt in koppels verbonden aan ongeveer 12 à 13 ouderen.

Studenten spelen spelletje met oudereDoel van JongBelegen

Het project JongBelegen heeft verschillende doelen:

  • Het wegnemen van vooroordelen over de ouderenzorg;
  • Studenten kennis laten maken met de leefwereld van ouderen;
  • Wederkerige uitwisseling;
  • De ontmoetingen leiden tot een creatief product wat wordt verspreid in de omgeving.

Lees ook het interview met Cornelis Kapitein, docent ROC Deltion en werkzaam in de Welzijnszorg. Cornelis Kapitein is betrokken bij de projecten JongBelegen en Familie (in)zicht.

Werkwijze

Gedurende 8 weken zien de studenten en ouderen elkaar 1 keer per week 2 tot 3 uur. Ze ondernemen samen activiteiten zoals een museumbezoek, lunchen, koffiedrinken, winkelen of sporten. Het is hierbij de bedoeling dat er een gelijkwaardige uitwisseling ontstaat. De student verdiept zich een aantal keer in de leefwereld van de oudere door bijvoorbeeld mee te gaan naar plekken die voor hem belangrijk zijn en andersom. Van de ontmoetingen worden foto’s gemaakt die worden onthuld tijdens een slotbijeenkomst die door de studenten wordt georganiseerd. Daarnaast worden de foto’s geëxposeerd in de school en de verschillende woonzorgcentra’s.

In 2014 is het project ingevuld door iedere klas een thema mee te geven en in het kader van dat thema activiteiten te laten doen zoals:

  • Historie: de studenten en de ouderen gaan op zoek naar herinneringen en zoeken daar beelden bij. Uiteindelijk worden er posters gemaakt met beelden van herinneringen van studenten en ouderen.
  • Natuur: de studenten en de ouderen doen verschillende rondleidingen, bijvoorbeeld over eetbare producten uit de natuur. Studenten en ouderen brengen een avond en een nacht door in een boerderij waar ze samen eten, 's avonds rond een kampvuur zitten en met behulp van een muzikant samen liedjes van toen en nu zingen.
  • Cultuur: de ouderen schilderen een portret van de studenten en de studenten schilderen een portret van de ouderen. Samen gaan ze naar theater en naar een museum. De portretten en een foto worden samen gebracht op een poster en er wordt een boekje gemaakt.
  • Vitaliteit: studenten gaan met de ouderen naar een voetbalwedstrijd en verzamelen recepten van vroeger die ze samen koken. De recepten en de verhalen hierbij worden samen gebundeld in een receptenboekje.

Bijzonderheden

Van alle koppels is een foto gemaakt in de woning van de ouderen. Aan iedere foto is een uitspraak toegevoegd wat het beeld van de ontmoeting compleet maakt. Wie een uitspraak heeft gedaan is met opzet open gelaten; was het de jongere of was het de oudere? Zo worden vooroordelen aangekaart over wat typisch jong of oud is.

Bron: ZorgvoorBeter.nl

Ouderenparticipatie in het onderwijs

Steeds vaker zien zorgorganisaties en onderwijsinstellingen de meerwaarde van contact tussen studenten en ouderen. Zo financiert het NPO een project van de Haagse Hogeschool waarbij ouderen meedenken over een nieuw curriculum verpleegkunde, waarin ouderenzorg en ouderenparticipatie een prominente plek krijgen. Een ander project, IK-Levensles, organiseert inspiratie- en kennisdagen waarin studenten in contact komen met ouderen en enthousiast worden gemaakt voor de ouderenzorg. Voor meer inspiratie, bekijk deze 7 goede voorbeelden van ouderenparticipatie in het onderwijs.

Meer informatie

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten