Aandacht voor levensvragen 'officieel' onderdeel goede kwaliteit (ouderen)zorg

03 maart 2016

De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is geaccepteerd en geplaatst in het Register van Zorginstituut Nederland. Dat betekent dat goede kwaliteit van omgaan met levensvragen integraal onderdeel is geworden van goede kwaliteit van (ouderen)zorg. De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is binnen het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen ontwikkeld door Vilans. Er is nu ook een cliëntenversie beschikbaar.

Bekijk de Kwaliteitsstandaard Levensvragen en de cliëntenversie op Zorg voor Beter

Voorkant cliëntversie Kwaliteitsstandaard Levensvragen voor cliënten(raden)Cliëntenversie

Het doel van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen is om zorgorganisaties en medewerkers in de verpleging, verzorging en zorg thuis te motiveren om levensvragen van ouderen te zien als onmisbaar onderdeel van goede en liefdevolle zorg. LOC Zeggenschap in zorg en Vilans ontwikkelden als partners van het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen een verkorte versie (pdf) en een flyer (pdf) voor cliënten, cliëntenraden en andere betrokkenen om hen te helpen in hun gesprekken met zorgmedewerkers en bestuurders van zorgorganisaties.

Werkprogramma Liefdevolle zorg

Het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen heeft een werkprogramma Liefdevolle zorg ontwikkeld voor organisaties die op basis van de Kwaliteitsstandaard Levensvragen aan de slag willen gaan met levensvragen van ouderen. Hiervoor bieden Vilans en Reliëf inspiratiebijeenkomsten, trainingen, een leerwerktraject met meerdere organisaties en advies- en implementatietrajecten op maat aan.

Omgaan met levensvragen in de dagelijkse zorg

Een schoon bed, op tijd medicijnen krijgen, hulp bij het aankleden. Dit hoort allemaal bij 'goede zorg'. Toch vinden de meeste ouderen dit niet het belangrijkste. Zij willen vooral het gevoel hebben dat medewerkers oog en oor hebben voor hoe het écht met hen gaat. Dat medewerkers weten wat belangrijk voor hen is en wat voor hen de dag de moeite waard maakt. Ook de overheid onderschrijft dit, zo blijkt uit de Kamerbrief Waardigheid en trots, liefdevolle zorg voor onze ouderen.

Christien Begemann, namens het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen: 'Het begint bij persoonlijke aandacht voor de cliënt tijdens de zorg. Aandacht voor levensvragen moet geïntegreerd zijn in de dagelijkse zorg. Als zorgmedewerkers écht belangstelling hebben voor wat iemand bezig houdt, dan komt vaak het gesprek over wat iemand belangrijk vindt in z'n leven, en dus zingeving, vanzelf op gang.'

Ontwikkeld in samenwerking

De Kwaliteitsstandaard Levensvragen is op verzoek van Zorginstituut Nederland (www.zorginzicht.nl) ontwikkeld door het Expertisenetwerk Levensvragen en Ouderen in samenwerking met relevante partijen in het veld, waaronder vier ouderenzorgorganisaties en de Universiteit voor Humanistiek. Het Expertisenetwerk is een samenwerking van: ActiZ, Agora, Humanistisch Verbond, LOC Zeggenschap in zorg, MOgroep, PCOB en Unie KBO, Reliëf, Vereniging Het Zonnehuis en Vilans.

Zingeving

Voorkant Toekomstvisie en VeranderagendaZingeving is één van de 5 kernwaarden die ten grondslag liggen aan het platform BeterOud, zoals deze ook zijn geformuleerd in de Toekomstvisie en Veranderagenda. Wat maakt het leven van ouderen feitelijk zinvol? Wij zien de belevingsgerichte zorg die momenteel wordt doorgevoerd in veel verpleeghuizen als een waardevolle aanvulling op het traditionele kwaliteitsdenken: de mens staat centraal, als een uniek individu dat niet gereduceerd wordt tot 'patient'.

Meer weten?

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten