Deelnemer vragenlijst: het perspectief van ouderen centraal

Toen Pietertje Dik (79) zes jaar geleden gevallen was, kwam de hulp van alle kanten. “Hulp bij het wassen, broodjes smeren, het huishouden, tafeltje dekje. Drie maanden lang werd ik op mijn wenken bediend omdat ik het zelf niet meer kon. Nu kan ik gelukkig bijna alles weer zelf, maar in de flat waar ik woon is altijd hulp in de buurt. En als ik die hulp nodig heb, dan zal ik ernaar vragen. Soms heb je geen keuze.”

Henk Veenstra

Of die keuze er echt niet is, zoals mevrouw Dik zegt, is de vraag die centraal staat in een onderzoek van het netwerk Ouderenzorg Regio Noord. Dat project onderzoekt met vragenlijsten hoe de zorg meer vraaggestuurd kan worden. Wat willen ouderen eigenlijk zelf als het gaat over zorg en hulp? Mevrouw Dik is een van de tweeduizend ouderen die de vragenlijst invulde.

Naar ouderen luisteren

“Als ik iets kan betekenen voor de zorg of de ouderen van de toekomst doe ik dat graag”, vertelt mevrouw Dik. Dus toen zij door de welzijnsorganisatie Welstad gevraagd werd mee te doen met het onderzoek, deed zij dat meteen. “Iemand van de thuiszorg kwam bij me langs met de vragenlijst. Een groot formulier waarop ik bijvoorbeeld moest invullen wat ik van mijn woonsituatie vind. Ook vroegen ze wat ik zoal doe op een dag.” Mevrouw Dik vond het niet moeilijk om de vragen te beantwoorden, ze vond het vooral erg goed dat ze de vragen moest beantwoorden. “Ook al merkt de generatie na mij er misschien pas wat van, het is heel goed dat er naar ouderen zelf geluisterd wordt.”

Geen bingo

De antwoorden die mevrouw Dik heeft gegeven waren over het algemeen positief. “Ik woon hier heel goed en verveel me niet. Ik ben geen bingo-vrouw, maar houd wel van handwerken en breien. En er worden hier gezellige avonden georganiseerd. De flat is speciaal aangepast voor mensen die hulp nodig hebben. Met een douche en toilet waar ook een rolstoel in kan en er is altijd iemand in de buurt die kan helpen. Ik heb daar nu nog geen behoefte aan, ik krijg alleen drie uur per week hulp bij het schoonmaken. Verder doe ik het liefste alles zelf. Maar dat is natuurlijk voor iedere persoon anders. Daar willen ze met die vragenlijsten vast achter komen.”

Meer bezoek

Hoewel mevrouw Dik heel tevreden is over haar leven, ziet ze van dichtbij dat het ook anders kan. “Hier wonen veel mensen die eenzaam of de hele dag aan bed gekluisterd zijn. Ik probeer vaak langs te gaan, maar de huisarts zou dat ook moeten doen. Anders is het onbekend hoe het echt met mensen gaat. Laatst bleek een buurvrouw, die zich al lang niet lekker voelde, een hele hoge bloeddruk te hebben. Tja, zelf ben ik ook geen dokterloper en ik klaag niet snel. Terwijl ik soms wel medicijnen nodig heb. Misschien moeten er mensen komen die vaker bij de ouderen langsgaan voor een praatje. Om te kijken hoe het werkelijk met ze gaat. Het is in ieder geval heel goed dat ze er nu met die vragenlijsten achter proberen te komen wat wij er zelf van vinden.”

Meer informatie

Het project van het netwerk Ouderenzorg Regio Noord, met de titel Perspectief van ouderen centraal, krijgt subsidie via het Nationaal Programma Ouderenzorg. Lees meer over dit project.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten