Training Topzorg met lespakket waardige zorg

Wat doe je met die dochter die altijd onaangekondigd binnen komt lopen? En die oudere mevrouw die medewerkers van allochtone afkomst discrimineert? Voor trainster Charlotte Moor is geen vraag te gek. “Met de training TOPZORG zorg ik ervoor dat zorgmedewerkers steviger in hun schoenen komen te staan.”

Foto: Marc van der Kort

Jarenlang werkte Moor zelf als verpleegkundige met ouderen. “Ik weet hoe gestrest je dag kan verlopen en hoe ouderen, of hun familieleden, een dringend appèl op je kunnen doen. Ik wil zorgverleners leren daar goed mee om te gaan. Niet door het aanleren van een theorie, maar door te kijken naar vergelijkbare praktijkvoorbeelden. Door de wereld te zien door andermans ogen, leer je jezelf kennen en word je je bewuster van je eigen handelen.”

Niet klakkeloos dingen aannemen

Moor heeft de training TOPZORG inmiddels ettelijke keren gegeven. “Ik leer de cursisten niet bang te zijn voor verandering en af en toe risico te nemen. De zorg zit nogal eens vast in een stramien, er wordt gesproken in algemeenheden. Álle ouderen willen voor 10.00 uur hun bed uit, álle ouderen willen iedere dag douchen. Maar is dat wel zo? Misschien wil iemand wel een keer uitslapen. Het gaat erom dat je je bewoner goed leert kennen en steeds vraagt wat zijn of haar wensen zijn.”

Veranderend werkveld

Het verzorgen van maatwerk wordt hoe dan ook steeds belangrijker, zeker nu de vraag naar kleinschalige zorg toeneemt. Dat vraagt veel van de medewerkers “Je rol als zorgverlener verandert. Ineens moet je samen met de bewoner koken en samen de boel gezellig maken. Niet iedereen weet daar direct goed mee om te gaan. Bovendien sta je er vaak alleen voor in zo’n woongroep en kun je vragen niet aan je collega’s voorleggen. Tijdens de training kijken we filmpjes om te zien hoe anderen dit doen, oefenen we en delen ervaringen. Dat geeft de deelnemers handvatten om met zulke veranderingen om te gaan. Straks komen we steeds meer familieleden en vrijwilligers zonder zorgachtergrond op de werkvloer tegen. Die zouden ook enorm geholpen zijn met dit lesprogramma!”

Prettiger sfeer

Een van de oefeningen tijdens de training is contact maken met je bewoner. “Voordat je iets gaat doen, éérst contact maken, al is het maar twee minuten. Ik geef de cursisten als opdracht mee om dat een aantal keer per dag te doen. Door ze te leren hoe ze rustig kunnen worden en hun schouders ontspannen, dragen ze bij aan een prettiger sfeer. Met ruimte voor contact. Voor de bewoners en henzelf.”

Problemen oplossen met humor

De training geeft ook voldoende ruimte voor eigen inbreng. Zo was daar een verzorgende die heel onzeker werd door een oudere dame die haar steeds beledigde vanwege haar afkomst. “Van haar collega’s kreeg ze te horen dat ze het gewoon moest negeren, maar tijdens mijn training bleek dat het haar heel hoog zat. Er moest iets gebeuren. Ik heb haar toen andere praktijkvoorbeelden aan de hand gedaan en uitgelegd dat humor in dit soort situaties goed blijkt te werken. Toen ik de verzorgende de keer daarop zag, vertelde ze trots dat ze na het maken van een grap bij mevrouw een lachbui had veroorzaakt. Daarna hadden ze het uitgepraat en was het probleem opgelost. Ze stond er zelf ook van te kijken.”

Meer informatie

De training TOPZORG is onderdeel van het project Waardige zorg. Lees voor meer informatie Uit de projecten.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten