Mantelzorger over casemanagement bij mensen met dementie

Mantelzorgers worden soms zwaar belast. Het zorgen voor een ziek familielid is intensief en vaak leven er - zeker in het geval van dementie - allerlei vragen. Een casemanager kan in die gevallen ondersteuning bieden. Door concrete ondersteuning te bieden, of een luisterend oor.

Foto: Marco Okhuizen

'Ik zorg bijna de hele week voor mijn moeder, een dag in de week heb ik voor mezelf. Dat is best zwaar soms. Mijn baan heb ik opgezegd, ik wil me volledig op mijn moeder kunnen richten.' Sinds mevrouw Van Dijk (60) uit Amsterdam dementerend is, helpt dochter Michelle van Dijk (32) waar ze kan. 'Ik doe de boodschappen, help met koken en de zware huishoudelijke taken, zoals het bed verschonen. Mijn oudere broer woont niet om de hoek en heeft een druk gezinsleven, mijn jongere broer is druk met zijn werk. Maar helemaal alleen ben ik niet, want een casemanager ondersteunt ons. Een geruststellende gedachte.'

Begeleiden en ondersteunen

Toen een aantal jaar geleden de eerste klachten bij mevrouw Van Dijk begonnen, regelde het ziekenhuis al snel een casemanager. Zij komt eens in de vier weken op huisbezoek en begeleidt en ondersteunt het gezin. Ook regelt zij de contacten met de noodzakelijke hulpverleners. 'Alles wat ik tegen haar zeg, begrijpt ze direct. Dementie is een complexe ziekte, maar alle vragen die ik heb kan ik aan de casemanager voorleggen. Hierdoor weet ik beter wat ik moet doen in sommige gevallen. Het blijft moeilijk, maar ik kan de situatie nu wel beter aan.'

Langer thuis

Dat geldt ook voor Sander Mathijssen (37) uit Amsterdam. Hij woont bij zijn dementerende vader (67) in huis om hem, naast zijn drukke baan, zo goed mogelijk te verzorgen. 'Overdag gaat mijn vader naar de dagopvang en ’s avonds regel ik het eten en breng hem naar bed. Mijn vader en ik hebben een intense band, al van jongs af aan, en hem laten opnemen is geen optie. Dankzij de casemanager kan ik mijn vader hopelijk nog lang thuis verzorgen.'

Relativeren

'Ik loop bij mijn vader soms tegen zaken op, waarvan ik niet weet wat ik ermee moet', vertelt Mathijssen. 'Als ik vragen heb, of me wat moedeloos voel, kan ik de casemanager bellen. Zij helpt me met heel concrete zaken, bijvoorbeeld het regelen van de opvang. Maar ook leert ze me relativeren. Dat maakt mij relaxter. Uiteindelijk kan ik daardoor beter en langer voor mijn vader blijven zorgen.'

Verder lezen

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten