Blog Transmurale zorg: 'patiënten worden er beter van'

Huisarts Ruben de Kuyper

In een reeks van vijf blogs op het Kennisplein Chronische Zorg vertellen zorgprofessionals over een succesvol project van het Nationaal Programma Ouderenzorg. Dit keer: huisarts Ruben de Kuyper over zijn rol in de 'Transmurale Ouderenzorg Zeeland': 'Patiënten worden er beter van.'

‘Ik kan alle huisartsen aanbevelen om te gaan samenwerken rondom kwetsbare ouderen. Als je het daadwerkelijk gaat doen – met wijkverpleegkundige en het ziekenhuis afspraken maken – dan word je als huisarts vanzelf enthousiast. Dan merk je dat dit voordelen heeft.

Meer controle door transmurale zorg

Het belangrijkste voordeel van dit samenwerkingsproject vind ik dat de betreffende patiënten er beter van worden. We weten dat er sprake is van soms wel 35 procent functieverlies als een kwetsbare oudere patiënt uit het ziekenhuis wordt ontslagen. Door als huisarts samen te werken met de wijkverpleegkundige en het ziekenhuis, heb je als zorgverlener meer controle. En de patiënt heeft minder kans op terugval als hij weer thuis woont.

Wijkverpleegkundige op huisbezoek

Ik zie dat er vooral terugval is doordat er dingen mis gaan met de medicatie. Laatst had ik een patiënt die in het ziekenhuis een hogere dosering moest gebruiken vanwege diabetes. De bedoeling was dat hij thuis weer zou overstappen op de lagere dosering, maar dat was niet gebeurd. De patiënt bleef thuis de hogere dosering slikken en raakte bijna in een hypo. Zoiets kun je voorkomen als de wijkverpleegkundige op huisbezoek komt en de medicatie checkt. In ons project gaat de wijkverpleegkundige vier keer langs. Zo zorg je ervoor dat iemand weer op de rit komt.

Voordelen voor de huisarts

Het project heeft ook voordelen voor mij als huisarts. Dit project kan voorkomen dat ik het over een paar jaar veel te druk heb met de groep oudere patiënten. Ik heb deze praktijk nu dertien jaar. Ik heb momenteel 120 kwetsbare patiënten en dat aantal neemt jaarlijks toe. Het is bovendien een groep met complexere problemen doordat ze langer thuis wonen. Als je als huisarts niets verandert in de organisatie van de zorg voor deze groep, dan denk ik dat het je steeds meer tijd gaat kosten.

Overdrachtsdocument eerste en tweede lijn

Binnen het project hebben we een 'werkgroep Praktijk'. Daarin maken we afspraken over de inhoud van de zorg. In deze werkgroep hebben we, met ondersteuning van Vilans, een document ontwikkeld voor de overdracht tussen de eerste en tweede lijn. Een papieren versie met informatie vanuit het ziekenhuis voor de huisarts en de wijkverpleegkundige. Dat werkt goed voor een soepele overdracht.

Van vraaggericht naar pro-actief

Ik merk dat ik tegenwoordig anders omga met kwetsbare ouderen. Ik hou veel beter vinger aan de pols. Vroeger ging ik op de hulpvraag van een patiënt in, ik werkte vraaggericht. Nu kijk ik breder. Ik kijk waar mensen mogelijk tegenaan lopen en benader ze proactief. Ik begin bijvoorbeeld over het risico om te vallen. En als dat risico er is, schakel ik een fysiotherapeut in of er komen wat aanpassingen in huis.’

Dit artikel verscheen eerder op het Kennisplein Chronische Zorg

Verder lezen

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten