9 tips voor valpreventie ouderen

03 oktober 2016

Actief blijven

Een val veroorzaakt vaak veel leed. Lichamelijk, door kneuzingen of een breuk, maar ook geestelijk. Ouderen die gevallen zijn, zijn vaak bang om opnieuw te vallen. Die angst zorg ervoor dat ze bepaalde situaties of activiteiten mijden. Niet meer naar de kaartclub, de koffie-inloop of de vriendin drie straten verderop. Vaak leidt dat tot eenzaamheid en een slechtere conditie.

Valpreventieweek

VeiligheidNL organiseert deze week de Valpreventieweek, om aandacht te vragen voor valpreventie. Wat kun jij als verzorger doen? Waar let jij op? Bekijk deze 9 tips uit een van de posters van VeiligheidNL.

1. Blijf actief

Met een beweegprogramma blijven ouderen mobiel, en trainen ze hun balans en spierkracht. In Balans en het Otago Oefenprogramma zijn speciale valpreventie programma’s. Kijk op de landkaart voor een aanbieder van deze programma’s bij jou in de regio.

2. Maak het huis veilig

Denk aan goede verlichting, een veilige trap en antislip materiaal. Voor meer informatie over hulpmiddelen die het huis veilig kunnen maken, check de Hulpmiddelenwijzer.

3. Geneesmiddelen check

Jaarlijks zijn er 41.000 ziekenhuisopnames die te maken hebben met verkeerd medicijngebruik. De helft hiervan kan voorkomen worden. Bespreek medicijngebruik regelmatig met de huisarts. Zorgvoorbeter.nl heeft veel informatie en tools op het gebied van medicatieveiligheid. Zoals praktische waaiers, een zelftest en een video.

4. Ogen checken

Goed zicht is erg belangrijk. Zorg er voor dat de ogen regelmatig worden gecontroleerd. Een reserve bril is ook geen overbodige luxe.

5. Hulp familie

Betrek familieleden er zoveel mogelijk bij.

6. Stevige schoenen

Door binnen stevige schoenen te dragen met voldoende profiel en een lage hak, is er minder kans op uitglijden.

7. Vitamine D op peil

Een gezonde voeding met voldoende calcium, supplementen en dagelijks een ommetje buiten.

8. Valrisico herkennen

Door vroeg valrisico's te herkennen kun je veel leed en verlies van kwaliteit van leven bij ouderen voorkomen.
Lees ook: screening op valrisico(factoren) van thuiswonende ouderen van VeiligheidNL

9. Spieren aanspannen

Oefen met het aanspannen van beenspieren als je cliënt of ouder familielid duizelig is bij het opstaan. Span eerst beenspieren aan en wacht tot de duizeligheid verdwenen is.

Poster neem de stap, blijf vitaal

Valpreventieweek

De 9 tips zijn gebaseerd op de tips uit de poster Neem de stap, blijf vitaal van VeiligheidNL. Met de poster en ander postermateriaal wil VeiligheidNL aandacht besteden aan het verlagen van valrisico bij ouderen. Tussen 1 en 7 oktober vinden er overal in het land activiteiten plaats, zoals cursussen, bijeenkomsten en workshops.
Meer over de valpreventieweek

Onbekend maakt onbemind

Ouderen die zich goed voelen, denken vaak dat meer beweging en extra maatregelen voor hen nog niet nodig zijn. Ouderen die wat slechter ter been zijn, zien er vaak tegenop om meer te bewegen. Zeker als ze al eens gevallen zijn. Ook weten veel ouderen niet welke mogelijkheden er zijn en welk prijskaartje daaraan hangt.

Health Impact Bond

Lichaamsbeweging en andere maatregelen kunnen de kans op vallen dus voorkomen of verkleinen. Vilans en VeiligheidNL onderzoeken de mogelijkheden van een Health Impact Bond (HiB) voor valpreventie. Dat betekent dat private partijen geld investeren in cursussen of anderen effectieve, laagdrempelige manieren om het risico op vallen te verkleinen en ouderen beter bekend te maken met de mogelijkheden. Als de aanpak succesvol is, ontvangen de investeerders hun geld terug. Meer weten? Kijk op Vilans.nl/hibvalpreventie.

Meer informatie

Reageer

Wil je een link invoegen in de tekst? Zet deze tussen [].
Voorbeeld: [www.voorbeeld.nl] of [http://www.voorbeeld.nl]
Velden met een (*) zijn verplicht.

Deze website gebruikt cookies om het gebruik van de website te analyseren en het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies. melding sluiten